اخبار افغانستان

افسر پیشین اطلاعات امریکا: گروه‌های تروریستی دوباره در افغانستان رشد کرده اند

دانیل هافمن، افسر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفته است که با خروج ایالات متحده گروه‌های تروریستی دوباره در افغانستان تحت سلطه‌ی طالبان رشد کرده‌اند.

آقای هافمن طی مطلبی در روزنامه‌ی واشنگتن تایمز هشدار داده که گروه‌های تروریستی که در افغانستان حضور دارند به همان اندازه خطرناک هستند که در سال ۲۰۰۱ بودند.

این افسر پیشین استخبارات امریکا مدعی شده است که طالبان «عمداً» به کسانی که به‌دنبال آسیب رساندن به آن‌ها (امریکا) هستند کمک و پناه‌گاه می‌دهند.

او تصریح کرده که در دو سال سلطه‌ی گروه طالبان و حضور نداشتن رسمی آمریکا در افغانستان، گروه‌های تروریستی مثل القاعده، داعش و تحریک طالبان پاکستانی در فضای حاکمیت «غیرمشروع» طالبان در این کشور مستقر هستند.

دانیل هافمن، با اشاره به کُشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده در کابل توسط آمریکا گفت که آن «موفقیت تاکتیکی فوق‌العاده ایالات متحده در مبارزه با تروریسم» است.

افسر پیشین سازمان اطلاعات امریکا در مطلب خود نگاشته است که القاعده در سال ۱۹۸۸ در پشاور پاکستان ایجاد شد و پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اواخر دهه نود در افغانستان پایگاه ساخته و مستقر شد. بعد از شکست طالبان در سال ۲۰۰۱ القاعده نیز در این کشور تضعیف گردید.

بار دیگر با بازگشت دوباره رژیم طالبان در ۱۵ آگست به قدرت، القاعده یک‌بار دیگر از پناهگاه‌های امنی در افغانستان برخوردار شده است.

دانیل هافمن، افزوده است که رهبران القاعده در سه دهه گذشته به جایی پناه برده‌اند که امریکا و متحدانش نمی‌توانند آن‌ها را هدف قرار دهند، به همین دلیل است که پس از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان «مسلماً یک خطر آشکارتر و فعلی برای ملت ما بیش‌تر از هر زمانی دیگر است.»

آقای هافمن اظهار کرده که القاعده برای چندین دهه امریکا را به‌عنوان «دشمن دور» و پاکستان را به‌عنوان «دشمن نزدیک» تصور کرده و این کشورها را هدف قرار داده است.

این در حالیست که گروه طالبان روابط نزدیک و ناگسستنی با گروه‌های تروریستی دیگر به ویژه القاعده و تحریک طالبان پاکستانی دارد. این روابط سبب گسترش نفوذ این گروه‌های تروریستی در افغانستان تحت کنترل طالبان شده است که نگرانی کشورهای منطقه و بعضی کشورهای جهان را به دنبال داشته است.

کشورهای منطقه بارها هشدار داده‌اند که افغانستان تحت کنترل طالبان به یک چالش امنیتی جدی برای این کشورها مبدل شده است.

در همین حال در یک سال اخیر حملات مرگ‌بار انتحاری در پاکستان افزایش یافته است. ارتش پاکستان پس از هشدار که این حملات در افغانستان طرح ریزی می‌شود، حملاتی هوایی را نیز علیه پایگاه‌های تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان انجام داده است.

گزارش‌های متعددی نیز از حضور فعال گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده، تحریک طالبان پاکستانی و گروهای آسیای میانه و داشتن پایگاه‌های امن این گروه‌ها در افغانستان منتشر گردیده است.

در این میان طالبان جابجایی تحریک طالبان پاکستانی در شمال کشور را تایید کرده‌اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا