اخبار افغانستان

افزایش حمله‌های تروریستی در پاکستان پس از قدرت گیری طالبان در کابل

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: بر اساس گزارش که توسط موسسه مطالعات جنگ و صلح کشور پاکستان منتشر شده است، این کشور شاهد افزایش سطح نا امنی و حملات تروریستی کم‌سابقه است، این گزارش خاطرنشان میکند که تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۳، تعداد حملات شبه نظامیان به ۲۷۱حمله می رسد که باعث کشته و زخمی شدن نزدیک به یک هزار نفر در این کشور گردیده است.

مقامات پاکستانی می گویند افزایش حملات تروریستی در منطقه شمال غربی پاکستان مستقیماً با قدرت گیری طالبان افغانستانی در کابل رابطه دارد. در آوایل ماه جولای، وزیر دفاع پاکستان خواجه محمدآصف درانی، در پیوند به افزایش حملات تروریستی در پاکستان، افغانستان را متهم کرد که طالبان افغانستان، گروه‌های تروریستی را در خاک این کشور پناه داده است.

وی گفت: “پاکستان دیگر این کار را تحمل نمی کند.” هشدار وزیر دفاع این کشور یک هفته پس از هشداری بود که ریس ستاد ارتش این پاکستان در برابر طالبان صادر کرده بود. از طرف دیگر طالبان افغانستان همچنان به انکار وجود تروریست‌ها در خاک افغانستان ادامه می دهد.

مدیحه افضل، محقق مؤسسه بروکینگز با تمرکز به اوضاع پاکستان در گزارش دویچه وله گفت: “تهدید TTP برای پاکستان قابل توجه و در حال رشد است.”

او افزود: “تنها گزینه‌ی که پاکستان پیش رو دارد انجام یک عملیات گسترده نظامی علیه این گروه، شبیه سال 2014 است. حالا با حاکمیت طالبان بر کابل و حمایت این گروه از  TTPبر پیچیدگی وضعیت افزوده است.

خبرگزاری‌های پاکستان از افزایش نگرانی مقامات پاکستانی از حمله خونین و مرگبار خیبرپختونخواه در تجمع جمیعت علمای پاکستان نوشته اند. به نوشته این خبرگزاری‌ها حملات تروریستی در سرتاسر خاک پاکستان در حالی افزایش است و مقامات کشور TTP را مسوول اکثر حملات تروریستی در این کشور می‌دانند.

به اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، در انفجار روز یک‌شنبه، دست‌کم ۴۵ تن جان باخته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. به تازه‌گی گروه تروریستی داعش مسوولیت این انفجار مرگبار را به عهده گرفت.

این انفجار در منطقه باجور در نزدیکی مرز افغانستان رخ داده است، شهباز شریف نخست وزیر کشور پاکستان این حادثه را محکوم کرد و گفت که عاملان این حمله دستگیر و مجازات شدید خواهند شد.

در نیمه اول سال جاری کشور پاکستان شاهد 271حمله تروریستی بوده است. مقامات پاکستانی، افغانستان که اکنون تحت تصرف طالبان است را مقصر می دانند. به گفته آنان این حملات در اثر همکاری‌ها و پناه دادن گروه طالبان افغانستان به TTP است که این گروه تروریستی میتواند آزادانه در افغانستان تحرک داشته باشد. طالبان در افغانستان این حقیقت را کتمان میکنند و بارها ادعای مقامات پاکستان در پیوند به حمایت ازTTP را رد کردند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا