اخبار افغانستانفرهنگ و ادبیات

از کتاب «مسعود و مبارزه»؛ کارنامه‌ و شخصیت احمد شاه مسعود، به خط سریلیک رونمایی شد

 

برگردان خط سریلیک کتاب «مسعود و مبارزه» اثری از صالح محمد ریگستانی در سال ۱۴۰۲ خورشیدی چاپ و به نشر رسید. و امروز، جمعه ۳۱ سنبله، در مرکز آکادمی علوم تاجیکستان با اشتراک جمع کثیری از شخصیت‌های فرهنگی این کشور رونمایی گردید.

این کتاب در ۲۴۴ صفحه و ۱۲۰ قطعه عکس با توضیحات لازم، بخش‌های از وقایع زندگی و مبارزه قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود را از تولد تا فتح دوباره کابل توسط مجاهدین در ۲۴ عقرب ۱۳۸۰ خورشیدی در بر می‌گیرد.

صالح محمد ریگستانی یکی از نزدیک‌ترین یاران قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود، در پیوند به زندگی و کارنامه‌های سیاسی و نظامی او در دوره‌های مختلف، به مخاطبان این کتاب معلومات لازمی ارائه کرده است و به خواننده اشتیاق وافر مطالعه برگه‌های آنرا یکی پی‌هم ایجاد می‌کند.

این اثر را که پیش‌ از این به خط فارسی در سال ۱۴۰۰ خورشیدی در کابل به چاپ رسیده بود، اکنون پس از دو سال به کوشش اعظم شاه و تحت نظارت و رهنمایی ارشاد سلیمان، روزنامه‌نگار نام‌آشنایی تاجیکستان به خط سریلیک به دسترس علاقمندان شخصیت افسانوی (احمد شاه مسعود) قرار گرفت.

دکتر شمس الحق آریانفر، شاعر، نویسنده و پژوهشگر کشور در برگه فیسبوکش نگاشته است: این کتاب [مسعود و مبارزه] منبع مؤثقی است در شناخت سجایا و کارنامه نظامی احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان.

آقای آریانفر می‌گوید که هر عنوانی از «مسعود و مبارزه» می‌تواند موضوع یک رساله باشد و این کتاب ناشی از شناخت ۲۱ ساله ریگستانی با احمد شاه مسعود است.

قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود در منطقه، جهان و به‌ویژه تاجیکستان علاقمندان بسیاری. از چندین دهه بدینسو ملت تاجیکستان از او به خوشنامی یاد می‌کنند و حتی اکثر باشندگان این کشور احمد شاه مسعود را قهرمان افسانوی می‌دانند.

چاپ این کتاب به علاقمندان قهرمان ملی افغانستان در تاجیکستان می‌افزاید و همچنان راهی را در برگردان سایر کتاب‌های مرتبط به شخصیت و کارنامه‌های وی سرعت می‌بخشد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا