اخبار افغانستان

درخواست دختران افغانستانی از گروه طالبان برای بازگشایی مکاتب

منبع:  خبرگزاری THE AISA LIVE
برگردان از انگلیسی به فارسی: یحیی فیضی

سیمرغ، دانش آموزان در کابل و سایر ولایات افغانستان از گروه طالبان خواستند که به آنها اجازه داده شود تا به تحصیلات شان ادامه دهند.

 این در حالی‌ست که ۶۶۰ روز از بسته شدن درب مکاتب از سوی گروه طالبان می گذرد، این گروه در نخست دختران صنوف هفت الی 12 را از رفتن به مکاتب ممنوع کردند و در گام دوم درب دانشگاه ها را نیز به روی دختران افغانستان بستند. دختران دانش آموز افغانستانی گفتند که ما به آینده کاملا مجهول روبرو هستیم، فرشته یکی از دانشجویان می گوید؛ ما زنان و مردان افغانستان باید در کنار هم برای اصلاح و آبادی کشور کار و فعالیت نمایم تا وضعیت را طوری بسازیم که هیچ کسی ما را نا توان احساس نکند.

سیاست های محدود کننده طالبان در برخورد با زنان این کشور، واکنش های ملی و بین المللی را در پی داشت. طالبان زنان را از کار، تحصیل و حضور بدون محرم در اجتماعات منع کرده است. بر اساس گزارش طلوع نیوز، خانم عالم‌تاب رسولی، یکتن از فعالین حقوق زنان می گوید: اگر این روند ادامه یابد، منجر به برگشت افغانستان به قرون وسطی و توقف توسعه و پیشرفت در این کشور خواهد گردید.”

 ملاله یوسفزی، فعال حقوق زن و یکی از برندگان جایزه صلح نوبل، طالبان را به خاطر نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان محکوم کرد.

بر اساس گزارش خامه پرس، ملاله یوسفزی از ایجاد تغییرات جدی در حصه حقوق زنان و دختران از سوی گروه طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرد، ملاله در سخرانی خود در سازمان ملل متحد ابراز داشت قبل از قدرت گیری طالبان در افغانستان میلیون‌ها دختر افغانستانی به مکاتب می رفتند.”

در افغانستان میلیون ها زن و دختر در مکاتب و دانشگاه‌ها غرض تحصیل در مقاطع مختلف ثبت نام می‌کردند و حالا افغانستان تنها کشوری در جهان است که در آن دختران و زنان از تحصیل منع شده اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا