اخبار افغانستان

سفیر افغانستان در آذربایجان در بدل پول به طالبان تسلیم شد

سیمرغ به نقل از خبرگزاری پایپگاه: منابع معتبر از سفارت افغانستان در آذر بایجان می‌گویند امان الله جیحون، سفیر افغانستان آذربایجان به طالبان، در برابر پرداخت بدهی‌هایش و امتیازات خاص مالی، به گروه طالبان تسلیم شده است. یک دیپلومات در آذربایجان می گوید آقای جیحون از مدتی به این‌سو با طالبان در ارتباط شده بود و در بدل دریافت مقدار امتیازات مالی مشخص به طالبان توافق همکاری کرده است.
یک دیپلمات پیشین افغانستان نیز گفت که پس از سقوط یا واگذاری کشور به گروه طالبان، وضعیت سفارت افغانستان در باکو و رویه سفیر تغییر کرد. سفیر در پی برقراری روابط با طالبان و تامین هزینه‌های سفارت از سوی طالبان بود؛ اما من و چند همکار دیگر با این کار او مخالفت کرده، روابط با طالبان را جفا، خیانت و ظلم سترگ به یتیمان و بیوه زنان کشور می‌دانستیم. این دیپلومات می گوید با شکل‌گیری وضعیت جدید در کشور، سفیر گفت که معاش و امکانات در اختیار سفارت نیست و با خالی شدن سفارت از دیپلمات‌ها، جیحون به تماس‌ها و روابط با طالبان ادامه داده، هزینه‌ها و مصارف سفارت را از وزارت امور خارجه طالبان بدست می‌آورد.
به یک بارگی سفیر نکتایی پوش جمهوریت چهره عوض کرده، ریش مانده و برای طالبان در آذربایجان کار و فعالیت دیپلماتیک می‌نماید.
سفارت در تمام مسایل کاری از وزارت امور خارجه طالبان دستور می‌گیرد. هم سفیر و هم طالبان نخواستند این موضوع رسانه‌ای شود. جیحون هم اکنون با ذاکر جلالی، رییس سوم سیاسی و حاجی موسی امیری، رییس مالی و اداری و رهبری وزارت روابط فعال دارد. وزارت امور خارجه طالبان شخصی به نام فیصل، را به حیث سکرتر سوم در باکو تعیین نمود که با پی‌گیری و لابی‌گری جیحون، نام برده ویزه‌اش را از ترکیه بدست آورده و از چهار ماه به این سو در سفارت مشغول کار می باشد.
جیحون، قبلن در ترکیه نیز مسوولیت سفارت افغانستان را به عهده داشت و پاسپورت استرالیایی نیز دارد.
او از سوی حزب جمعیت اسلامی به این سمت معرفی شده بود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا