اخبار افغانستان

کوچ اجباری در پنجشیر؛ چندین روستا از سکنه خالی شدند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، پنجشیر: بر اساس گزارش منابع محلی، در نتیجه رفتار سخت‌گیرانه گروه طالبان در استان پنجشیر، ساکنان بسیاری از روستاها در این استان کوچ کردند و چندین روستا از سکنه خالی است.

منابع مردمی امروز چهارشنبه، 21 سرطان/تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری صدای افغانستان گفتند که رفتار سخت‌گیرانه گروه طالبان در استان پنجشیر، سبب شده‌است تا بسیاری از باشندگان این استان روستاهای‌شان را ترک و کوچ کنند.

یک باشنده شهرستان شتل که نخواست اسم از وی در گزارش برده شود، در صحبت با خبرنگار صدای افغانستان می‌گوید که گروه طالبان در تابستان سال گذشته به دلیل جنگ با نیروهای جبهه مقاومت باشندگان محل را بازداشت و لت و کوب می‌کردند و ساکنان چندین روستا را مجبور به کوچ اجباری کردند.

این باشنده شتل می‌افزاید که در آغاز هجوم گروه طالبان به این شهرستان، ساکنان روستاهای «روی دره» «آرزابه» «چشمه آب» «استفالو» و «کهندو احمد اندور» را مجبور به کوچ اجباری کردند که تا هنوز این ساکنان به دلیل حضور سنگین نیروهای طالب به روستای‌شان برنگشته‌اند و روستاها خالی از سکنه است.

از سوی هم، یک باشند دره حصارک استان پنجشیر می‌گوید که طالبان ساکنان روستاهای «گل‌زنگر» و «دره پنی» را در اوایل هجوم‌شان با ضرب و شتم و بازداشت و وادار به کوچ اجباری کردند و ساکنان این روستاها نیز به دلیل رفتار سخت‌گیرانه گروه طالبان تا هنوز به خانه‌های‌شان برنگشته‌اند.

 این باشنده محل اضافه می‌کند که تنها 4 خانواده که مربوط روستای «گل‌زنگر» می‌شوند  دوماه قبل به خانه‌های‌شان آمدند، اما این خانواده‌ها، بدون اجازه طالبان، حق رفتن به دور از خانه‌ها و آبیاری زمین‌های‌ شان را شب‌هنگام ندارد و به شکلی در حصار خانه‌گی به سر می‌برند.

به گفته این باشنده محلی، نظامیان طالبان به ساکنان روستاهای «دره پنی» و «گل‌زنگر» هشدار دادند که حق رفتن به نزدیک ترین نقطه کوه‌ها را ندارند و هم‌چنان از ساعت 7 شب به بعد حق گشت و گذار نیز برای‌شان داده نشده‌است.

گفتنی‌است که اکثریت باشندگان این روستاها از طریق زراعت و دام‌داری امرار معیشت می‌کردند و پس از مهاجرت به استان‌های دیگر افغانستان به مشکلات سختی مالی مواجه هستند.

 یکی از بی‌جاشدگان روستای «گل‌زنگر» به اسم شفیق الله [مستعار] به خبرگزاری صدای افغانستان می‌گوید که پس از ترک روستاهایش به کابل آمده و در یک خانه کرایی زندگی می‌کند و به مشکلات شدید مالی مواجه است، این مرد می‌گوید که نان آور فامیل هشت نفری است که قبل از سلطه طالبان خانواده‌اش را با محصولات زراعتی و دام‌داری تمویل می‌کرد.

در این‌حال یک باشنده شهرستان دره استان پنجشیر می‌گوید که سه ماه پیش شماری از خانواده‌های طالبان در روستاهای «پلفج» «خواجه» و چندین روستایی دیگر این شهرستان در خانه‌ها مردم محل که در نتیجه ظلم و شکنجه طالبان آواره گشتند، جابه‌جا شدند.

با این حال گروه طالبان، بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی را نیز در شهرستان‌های مختلف پنجشیر کوچ اجباری داده‌ و بسیاری از خانه‌های آن‌ها را به قرارگاه‌های نظامی‌شان تبدیل کردند.

گفته می‌شود، طالبان از چند ماه بدین‌سو باشندگان پنجشیر را بازداشت و با ضرب و شکنجه از آن‌ها درخواست اسلحه می‌کند، بسیاری از آن‌ها که سلاح نداشتند به طالبان تحویل کنند، ماه‌ها است که در زندان این گروه به سر می‌برند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا