اخبار

وزارت خارجه ایران از سفر هیئت ۱۱ نفری به کابل خبرداد

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلان کرده که یک هیئت یازده نفره از تهران به کابل رفته تا پیرامون موضوعات مختلف با مقامات طالبان گفت‌وگو کنند.

ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت خارجه ایران، روز (دوشنبه، ۱۶ اسد) از رفتن هیئت ایرانی به افغانستان خبر داده و گفته‌است که مسئله‌ی حقابه ایران جزء موضوعات مهم مذاکر این هیئت است.

گرچند وی در مورد این سفر جزئیات بیشتر نداده، اما گفته است: « به عنوان دو کشور همسایه رفت و آمدها بین ما در سطوح مختلف برقرار است و تبادله هیئت لزوما رسانه‌ای نمی‌شود.»

چندی قبل نیز آقای کنعانی، سخن‌گویی وزارت خارجه ایران از توافقات ابتدایی بر سر حقابه‌ی هلمند خبرداده بود.

تنش آبی میان ایران و افغانستان پس از درخواست مکرر مقامات ایرانی از طالبان مبنی بر رهایی آب منتج به نتیجه نشد و طالبان بر آن‌چه که تعهد کرده بودند عمل نکردند و این تنش‌ها بار بار منجر به تقابل مسلحانه میان طالبان و نیروهای مرزی ایران شده‌است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی به مذاکره با طالبان هیئت فرستاده که روز گذشته خبرگزاري بلومبرگ، گزارشی را نشر کرده که در آن گفته شده:«با وجود فروکش کردن تنش آبی میان ایران و طالبان این گروه در پی تهدید ابراهیم رئیسی هزاران نیرو و صدها بمب‌گذار انتحاری به نزدیک مرز ایران فرستاده‌است.»

با این حال جواد ظریف وزیرخارجه‌ی پیشین ایران در بیست و پنج‌مین سال‌روز کشته شدن دیپلمات‌های این کشور در دور نخست سلطه طالبان برافغانستان گفته است که حمله بر قونسلگری ایران در شهر مزارشریف نشان دهنده دشمنی و نفرت طالبان با دیپلماسی ورسانه‌ها است.

عصمت الله نیکویی، دانشجویی دکترای روابط بین الملل به این باور است که نشست طالبان با هیئت ایران مستقلانه نیست، بلکه آمریکایی‌ها در تصمیم این گروه دخالت دارند و نمی‌گذارند که آن‌ها در قسمت حقابه‌ی ایران مستقلانه عمل کند.

به گفته‌ی آقای نیکویی، چندین بند توافقنامه طالبان با آمریکا در نشست دوحه قطر، حقابه ایران است که طالبان در این توافقنامه تعهد بر ندادن حقابه به ایران کرده اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا