اخبار افغانستان

جنرال قنسولگری ایران در مزار شریف: عاملان حمله ۲۵ سال پیش شناسایی و مجازات شوند

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: ۲۵ سال پس از حمله مرگ‌بار طالبان بر قنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف مرکز استان بلخ، این قنسولگری خواستار شناسایی، معرفی و مجازات عاملان آن حمله‌ شده است.

این قنسولگری روز (دوشنبه، ۱۶ اسد) در اعلامیه‌ی که به‌مناسبت بیست‌وپنجمین سالیاد قربانیان این حمله منتشر کرده؛ «این رویداد را تلخ‌ترین روزها برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران» دانسته است.

قنسولگری ایران در شهر مزار شریف حمله ۲۵ سال پیش بر جان کارمندان این قنسولی را «اقدام تروریستی» گفته و اظهار کرده که روشن‌شدن ابعاد پنهان آن موضوع را «به‌عنوان یک مطالبه‌ی قطعی دولت و ملت ایران قابل پی‌گیری می‌داند.»

این قنسولگری افزوده که «امیدواریم با شناسایی، معرفی و مجازات عاملان آن جنایت» شاهد تسکین آلام خانواده‌های قربانیان باشیم.

در همین حال جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران این روز را نماد «نفرت» طالبان از دیپلماسی و رسانه خواند.

وزیر خارجه پیشین ایران در کانال تلگرامی خود نگاشته است: «روز خبرنگار را تبریک می‌گویم، شهادت ۸ دیپلمات و یک خبرنگار در( ۱۷ اسد، ۱۳۷۷ ) نماد پیوسته‌گی رسانه و دیپلماسی و نفرت طالبان از هردو و خشونت آن‌ها نسبت به خبرنگاران و دیپلمات‌ها است.»

در ۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی و همزمان با ورود گروه طالبان به شهر مزار شریف در بلخ، قنسولگری ایران در این شهر مورد حمله قرار گرفت و ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی کشته شدند.

در آن زمان دولت ایران گروه طالبان را مسئول این حمله دانست.

در ادامه واکنش‌ها، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان طالبان را به جنایت‌های «پاکسازی قومی»، «نسل‌کشی» و «نابودسازی فرقه‌ای» در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در شهر مزار شریف متهم کرده است.

این شورا در اعلامیه‌ی که امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اسد) به مناسبت یادبود از حمله گروه طالبان به قنسولگری ایران در شهر مزار شریف منتشر کرده نگاشته است که طالبان با تسلط بر شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، «به اهالی غیرنظامی شهر حمله‌ور شده و چندین روز به قتل‌عام مردم ملکی، به‌شمول زنان و کودکان پرداخته‌اند.»

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا