اخبار افغانستانمعرفی کتاب

معرفی کتابِ «ضرورت بازنویسی تاریخ افغانستان» جعل تاریخ چرا؟

سیمرغ، مشهد: دفتر بنیاد شهید احمد شاه مسعود مقیم در شهر مشهد ایران، کتاب ضرورت بازنویسی تاریخ تألیف داکتر محیی الدین مهدی را معرفی و رونمایی کرد.
روز دوشنبه، 8 حوت /دلو، کتاب داکتر محیی الدین مهدی، در دفتر بنیاد شهید احمد شاه مسعود با حضور دانشجویان، استادان دانشگاه و نویسندگان افغانستان رونمایی شد. این کتاب در مورد جعل تاریخ افغانستان نوشته شده که به استقبال گسترده جوانان و دانشجویان روبرو شده است.
عبدالحفیظ منصور نویسنده و پژوهشگر در مورد اهمیت این کتاب گفت: محیی الدین مهدی، در این کتاب موضوعات جدید را نوشته و بحث تازه و مهم به میان آورده است.
آقای منصور علاوه کرد؛ نویسنده ماهیت اصلی تاریخ افغانستان را موشگافی کرده است. به گفته او تاریخ و ادبیات همیشه دنباله رو قدرت و زور بوده و توسط قدرت سمت و سو داده شده است. منصور می‌گوید، قدرتمندان همیشه تاریخ نویسان را استخدام می‌کنند تا هرآنچه دل شان می‌خواهد را بنویسند.
منصور گفت که تاریخ افغانستان تخریب شده و آنچه که توسط شماری از تاریخ نویسان مانند غلام محمد غبار، صدیق فرهنگ و دیگر تاریخ نویسان، نوشته شده؛ جعل تاریخ است. به گفته او در حالیکه قدامت کشوری به نام افغانستان بیشتر از 135 سال عمر ندارد، اما تاریخ نویسان؛ تاریخ افغانستان را 5 هزار سال نوشته اند که جعل هویت یک قوم و ساخته چند نویسنده در خدمت قدرت بوده است.
همچنان این نویسنده افغانستانی، از جعل نام ها در زمان های مختلف توسط حاکمان افغانستان می‌گوید و می افزاید که در تاریخ افغانستان جعل‌های بزرگ ای صورت گرفته است.
منصور افزود که داکتر محیی الدین مهدی، دروازه بحث مهم را باز کرده و ضرورت به واکاوی بیشتر دارد و هر موضوع که در این کتاب مطرح شده است یک پایان نامه دوره ماستری است که اشد ضرورت برای مردم افغانستان است تا واقعات را بدانند، و در قسمت رساندن آن به مردم همه ما مسولیت داریم.
دکتر شمس الحق آریانفر، نویسنده و ریس بنیاد شهید احمدشاه مسعود، نیز در مورد اهمیت کتاب«ضرورت بازنویسی تاریخ افغانستان» صحبت کرد و گفت که تاریخ های که برای افغانستان نوشته شده، جعل وفاقد هرگونه اعتبار علمی است.
دکتر آریانفر گفت که حاکمان افغانستان، در دوران های گذشته افرادی را گماشته اند تا تاریخ را جعلی بسازند و در میان مردم ذهنیت سازی کنند.
این نویسنده افغانستانی، جنگ‌های انگلیس و مردم افغانستان که در تاریخ نوشته شده افغان‌ها پیروز میدان بوده اند، به گونه کامل نادرست خواند و مستند به کتاب«ضرورت بازنویسی تاریخ افغانستان» گفت که در تمامی این جنگ ها حاکمان وقت به انگلیس بیعت کرده و تا سرحد مرگ به آنان وفادار مانده است.
آقای شمس الحق آریانفر افزود که تاریخ قومی در افغانستان جاگزین تاریخ ملی شده و این بزرگترین ضربه به مردم افغانستان است.
آریانفر توضیح خلص از کتاب دکتر محیی الدین مهدی ارایه داد و بر اهمیت این کتاب تاکید کرد و گفت ضرورت امروز افغانستان بازخوانی و بازنویسی تاریخ افغانستان است.
دکتر جاوید راحل از دیگر صحبت کنندگان این برنامه بود، ضمن شرح اهمیت این کتاب گفت: «اگر قرار بر این باشد که بالای تاریخ افغانستان و یا یک مسله اقتصادی در افغانسان بحث شود، هیچ اثر علمی وجود ندارد؛ منابع که وجود دارد مانند تاریخ غبار و تاریخ‌های دیگر همه جعلی اند نمی‌توان ار آن‌ها استفاده کرد.»
بر خلاف گفته های تاریخ در افغانستان؛ افغانستان در گذشته‌ها بخشی از تمدن ایران بزرگ بوده، و ادعای تاریخ 5 هزار سال بر این کشور دروغ بزرگ و باورنکردنی است.
داکتر راحل گفت: «افغانستان یک سرزمین نامتجانس است تاریخ ندارد یک بافت متجانس ندارد که مردم آن منابع ملی مشترک ندارند، جغرافیایی یک دست هم نداریم.»
راحل می‌گوید ما یک مورخ دلسوز هم نداشته ایم که واقعات را بطور مستدل نوشته کرده باشد همه چیز را فقط بطور ساختگی و جعلی نوشته اند. و برای مردم ذهنیت داده اند. در مکاتب افغانستان تاریخ جعلی و غیری واقعی برای اطفال کشور تدریس و ذهنیت سازی می‌شود.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا