اخبار افغانستان

طالبان در افغانستان به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهند

منبع: نیوز کلیک News click”

نویسنده: Amitabha Roychowdhury

برگردان از انگلیسی به فارسی: یحیی فیضی

صدای افغانستان: کشورهای همسایه افغانستان: گروه طالبان که قدرت را در کابل به دست دارند با گروه‌ها تروریستی مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستان ارتباط دارند.

گروه طالبان، به رغم تعهدات شان به جامعه بین المللی مبنی بر مبارزه در برابر تروریسم در افغانستان و تضمین امنیت منطقه، گزارش های وجود دارد که این گروه به رهبران ارشد القاعده، تحریک طالبان پاکستان و برخی دیگر از شورشیان مخالف دولت پاکستان که اصالت کشمیری دارند، پناه می‌دهند.

بعد از قدرت گیری طالبان در افغانستان، همچنان حملات متعدد تروریستی در این کشور به وقوع پیوست، گروه طالبان این حملات را بصورت مستقیم به دولت اسلامی خراسان(داعش) ربط می دهند.

داعش بزرگترین تهدید برای گروه طالبان است و این گروه توانایی سرکوب داعش را ندارد،  جامعه بین المللی، به ویژه همسایگان افغانستان، داعش را به دلیل جاه طلبی های جهانی این گروه یک تهدید امنیتی مهم می دانند که با به قدرت رسیسدن گروه طالبان در کابل، فعالیت های دولت اسلامی خراسان(داعش) افزایش یافته است.

با این حال، باورها بر این است که طالبان به اعضای القاعده و TTP پناه می دهند. به تاریخ ۲۴ حمل1402، وزرای امور خارجه کشور های همسایه افغانستان در سمرقند دیدار کردند تا درباره وضعیت این کشور محصور با خشکه بحث کنند. این کشورها از جمله چین، روسیه، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان گفتند که طالبان با برخی از گروه های افراطی که “تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان هستند” ارتباط دارند.

در بیانیه ای که پس از این نشست منتشر شد، آمده است؛ که این گروه ها شامل القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، ارتش آزادی بخش بلوچ، جندالله، جیش العدل، جماعت انصارالله و جنبش اسلامی ازبکستان هستند. همچنین گزارش شده است که برخی از رهبران ارشد و اعضای جیش محمد و لشکر طیبه در داخل افغانستان آموزش نظامی دیده اند و تجهیز شدند.

بر اساس گزارش یوناما که در 27 ژوئن به نشر رسیده است، تلفات غیرنظامیان را ۳۷۷۴ نفر اعلام کرده که این آمار بعد از تسلط دوباره طالبان در افغانستان است، از چهار حصه این آمار سه حصه آنرا حملات انفجاری در مناطق پرجمعیت از جمله مساجد، مکاتب و بازار ها احتوا می کند.

در این گزارش آمده است که اکثر این حملات را گروه داعش انجام داده که منجر به تلفات غیر نظامیان گردیده است. حملات انتحاری و بمب گذاری هایی که توسط داعش و سایر گروه های تروریستی طرح ریزی و اجرا می شود دلیل اساسی آمار بالای تلفات غیر نظامیان در این کشور است.

فیونا فریزر، رئیس سرویس حقوق بشر یوناما گفت: ” حمله به افراد ملکی قابل نکوهش است و ما اینگونه حملات محکوم می کنیم و باید متوقف گردد”.

موسسه بین المللی اقتصاد و صلح مستقر در سیدنی برای ششمین بار بصورت متوالی افغانستان را به عنوان نا آرام ترین کشور در جهان نامگذاری کرده است وگفت: خشونت هنوز در سراسر افغانستان وجود دارد، با وجود اینکه سطح درگیری ها نسبت به سال 2021کاهش یافته است.

با این حال، این موسسه همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان نامشخص است و تروریسم همچنان یک نگرانی جدی برای امنیت منطقه وجهان میباشد.

در این گزارش آمده است که بسیاری از شبه نظامیان محلی به جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی افغانستان برای مبارزه در برابر گروه طالبان جذب می شوند.

این یک حقیقت کتمان نا پذیر است که اگر جو امنیتی در افغانستان مناسب یا غیر مناسب باشد منطقه و جهان از آن متاثر خواهد گردید.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا