اخبار افغانستان

صدها کودک در پنجشیر به سوی تغذی مبتلا شده اند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، پنجشیر: ریاست صحت عامه تحت کنترل طالبان در پنجشیر می‌گوید، فقر تنگدستی و عدم تغذیه سالم باعث شده که صدها کودک در این استان به سوی تغذیه مبتلا شوند.
ریاست صحت عامه‌ی استان پنجشیر (امروز سه‌شنبه، 20 سرطان/ تیر) با نشر اعلامیه‌ی گفته است که با افزایش فقر و تنگدستی و نبود کار و همچنان نرسیدن کمک های سازمان ملل متحد برای مردم نیازمند در استان پنجشیر، صدها کودک به سوی تغذیه شدید گرفتار شده اند.
این ریاست تصریح کرده است که در دو ماه گذشته بیش از 500 کودک در این استان به مریضی سوء تغذیه مبتلا شده اند.
یک باشنده پنجشیر به اسم سخی داد، که طفل 2 ساله اش به این بیماری مبتلا شده به خبرگزاری صدای افغانستان می‌گوید، فقر و عدم تغذیه سالم بزرگان تاثیر مستقیم بالای کودکان داشته است.
او می‌گوید اکثریت مردم منطقه مان با دو وعده ویا گاهی هم با یک وعده غذا زندگی می‌کنند. همین مساله باعث شده که کودک به این بیماری دست و پنجه نرم کند.
یک تن دیگر از باشنده استان پنجشیر به اسم مستعار فقیر خان در گفتگوی با خبرگزاری صدای افغانستان می‌گوید، پس از سقوط جمهوریت اکثریت مردم در این استان بیکار شده و تنها درآمد شان از طریق کشاورزی و باغداری بوده که با مزاحمت طالبان به درستی به آن نمی توانند رسیدگی کنند. طالبان در کمتر از دو سال حاکمیت شان در پنجشیر صدها پاسگاه امنیتی ایجاد کرده مردم را از رفتن به کشت زارهای شان

و کوه های پنجشیر که منبع درآمد مالداران به حساب می رودند، منبع کرده اند.
به گفته فقیر خان سازمان های مددرسان در این استان به کمک رسانی  خود برای مردم نیازمند ادامه می‌دهند اما این نهاد ها نمی‌توانند کمک ها را به شکل درست برای مردم در مناطق مختلف این استان برسانند.
فقیر خان می‌گوید، در اکثریت موارد طالبان در کار نهاد های کمک رسان مداخله کرده و بیشترین کمک ها را برای افراد و اشخاص نزدیک به خود توزیع می‌کنند.
فقیر خان توضیح می‌دهد که ملا دُر میرزا ولسوال طالبان برای شهرستان دره اکثریت کمک‌های نهاد های مددرسان را برای اشخاص نزدیک به خود توزیع کرده است.
کارشناسان سلامت می‌گویند، عدم تغذیه سالم کودکان را به سوی تغذیه مبتلا می‌کند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا