مقالات اجتماعی

زنان محور مقاومت؛ مواجهه زنان افغانستان با سه درک و سه درد

نویسنده: سهیلا احمدی

 

زنان خراسانی/افغانستانی، چونان خورشید تابان و آن چنان که بایسته و شایسته فرهنگ کهن و غنا مند سرزمین شان هست در برابر ظلم و بی عدالتی‌ها به درگاه الهی و به نزد جهانیان و آنانکه ادعای انسانیت و اسلامیت و مردانگی دارند فریاد دادخواهی سر داده اند.

زنان مقاومت گر از همه کسانی که ذره‌ای اسلامیت و انسانیت در وجودشان باقی مانده است، تقاضا می‌کنند در برابر رفتار غیر انسانی و همراه با حقارت و بربریت گروه جهالت و ضلالت علیه زنان ستمدیده کشور از خود واکنش نشان دهند و سکوت ننگین خود را بشکنند.

زنان خراسان زمین در این بهبوهه تاریکی و ستم و ستمگری، در مواجهه با سه “درد وجدانی”به سر می برند:

یک: (وجدان ایمانی) بار از بهر ایمان و اعتقاداتشان، با مظلوم واقع شدن و ظلم کردن به مبارزه بر می خیزند و این را رسالت ایمانی خود می دانند.

دو: (وجدان انسانی) بار دیگر به ندا و وجدان انسانی شان لبیک گفته و برای حفاظت از اصول انسانی و به امید ساختن کشوری عاری از جهالت و ضلالت به مبارزه بر می‌خیزند و سکوت و مدارا در برابر بی عدالتی و نابرابری ها و تبعیض‌ها را خلاف وجدان انسانی خود دانسته و تا پای جان و تا نهایت اعتقادشان به این اصول انسانی از مبارزه خسته نخواهند شد.

سه: (وجدان زنانگی) همین گروه بار دیگر وجدان زنانگی شان که آمیخته با رأفت، عطوفت و مهربانی، میل به ساختن و ساخته شدن، فداکاری و ایثار برای اطرافیان و در نهایت چشم اندازی پر از صفا و پاکی و بی آلایشی است، آرام و قرار نداشته و برای رسیدن به آرامش وجدان های درون خود راهی جز ایستادگی و مقاومت با جان و مال و قلم و قلب خود نمی یابد.

اینجاست که درک وجدانی زنان در برابر ناملایمات گروه جهالت ناشی از وجدان ایمانی، انسانی و زنانگی شان است و به همین دلیل مقاومت زنان با تمام دشواری‌های که در مسیر راهشان قرار دارد عمیق تر و چه بسا موثرتر باشد.

نیاز است محور مقاومت را بر گرداگرد مقاومت زنانه سر و سامان بخشیم، با قلب ها و قلم‌ها و سخنانمان قوت قلب شان باشیم و به آن ها قول و تعهد عدالت و برابری در آینده کشور را دهیم. باشد تا پر قوت‌تر، متحدتر و با انگیزه‌تر به مبارزاتشان ادامه دهند و در تاریخ جهان و تاریخ خراسان/افغانستان زمین به یادگار بمانند قدرت و همت و شجاعت زنان این خطه و سرزمین.

به امید فردای پیروزی و رسیدن به برابری و عدالت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا