رویدادهای فرهنگی

در برنامه«محکومیت کتاب ستیزی گروه طالبان» مطرح شد: اگر بی تفاوت باشیم، زبان فارسی نابود می‌شود

این برنامه که امروز(10 دلو/بهمن) از سوی دفتر بنیاد شهید مسعود در مشهد برگزار شده بود، سخنرانان  به فارسی ستیزی و کتاب ستیزی گروه طالبان پرداختند.

این برنامه که امروز(10 دلو/بهمن) از سوی دفتر بنیاد شهید مسعود در مشهد برگزار شده بود، سخنرانان  به فارسی ستیزی و کتاب ستیزی گروه طالبان پرداختند.
شریف الله سنگین دانشجوی دکتری که نخستین سخنران برنامه بود گفت، در شرایطی که دنیا مصروف هوش مصنوعی و دیگر ظرفیت‌های تکنالوژیک است، ما با گروهی مقابل هستیم که کتاب را می‌سوزانند و زنان را از رفتن به مکتب منع می‌کنند.
آقای سنگین یکی از دلایل کتاب‌ستیزی گروه طلبان را فارسی تسیزی خواند و گفت که اصلا این خصومت با کتاب، ریشه در فارسی ستیزی دارد و این گروه با فرهنگ و تمدن فارسی در ستیز و دشمنی هستند.
دکتر سید یحیی موسوی، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی در این نشست گفته که هدف اصلی و اساسی گروه طالبان از جمع آوری کتاب، سیاسی بوده و این گروه در پی دشمنی با زبان فارسی هستند. به گفته این نویسنده، هدف اصلی گروه طالبان حذف زبان فارسی و جایگزینی یک زبان محلی به جای فارسی است.
او افزوده که گروه طالبان بسیار هدفمندانه در بخش‌های، هنر و ادبیات، جامعه مدنی، زنان، مذهب و قومیت اقدام به جمع آوری کتاب‌ها کرده‌اند و ادامه این روند می‌تواند آسیب جدی به زبان فارسی وارد کند.
این استاد دانشگاه و نویسنده سرشناس افغانستانی گفته است که گروه طالبان با جایگزینی آموزش‌های خود شان جامعه را به سمت قهقرا و نابودی می‌برند. او کتاب عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه عالی گروه طالبان را مجموعه‌ی آموزش‌های قهقرایی خوانده و گفته که این کتاب جامعه را به سمت بدبختی کشاند.
عبدالحفیظ منصور، نویسنده و عضو ارشد جبهه مقاومت ملی خراسان/افغانستان که در این نشست صحبت می‌کرده گفت، گروه طالبان ۴۰۰ عنوان کتاب را که به زبان فارسی و فقه جعفری بوده، ممنوع اعلام کرده اند. آقای منصور گفته است که گروه طالبان با این کار شان می‌خواهند انفجار، انتحار، آدم‌کشی و خون ریزی را از یاد مردم ببرند، اما مردم جنایات این گروه را فراموش نمی‌کنند.
آقای منصور هشدار داد که ادامه این وضع می‌تواند صدمه جدی را به زبان فارسی و آثار مکتوب این زبان وارد کند.
این عضو جبهه مقاومت ملی نیز از سیاست‌مداران حوزه زبان فارسی انتقاد کرد و گفت که آنان دروغ می‌گویند که به زبان فارسی ارزش قائل هستند، زبان برای آنان هیچ اهمیتی ندارد.
منصور دشمنی گروه طالبان را با کتاب و آگاهی دیرینه دانسته و افزود که طبیعت و سرشت گروه‌های مستبد به ویژه گروه طالبان با کتاب و آگاهی سازگار نیست.
او در اخیر صحبت‌هایش خاطرنشان کرد که مسوولیت اهل فرهنگ و قلم نسبت به هر زمانی بیشتر شده است و باید شرایط را مد نظرداشت و زحمات فراوان برای حفظ این ارزش گران‌بهای تمدنی کشید.
با این حال، مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای عالی علمای جبهه مقاومت ملی نیز در این نشست گفت که کار گروه طالبان و دشمنی این گروه علم و دانش هیچ ربطی به اسلام ندارد و سرشت این گروه با جهل و تاریکی آمیخته است. آقای حسام گفته است که گروه طالبان با خشونت، جهل و نادانی مقاصد استعمار را عملی سازد.
گروه طالبان در روزهای اخیر در مرکز و استان‌های کشور دست به جمع‌آوری و نابودی کتاب‌های کتابخانه‌های کشور زده و اعلام کردند که شماری از کتاب‌ها در کتابخانه‌های کشور وجود دارد که در مخالفت با دین اسلام و روحیه این گروه است، از همین رو اقدام به جمع آوری هزاران جلد کتاب از کابل و دیگر استان‌های کشور کردند. کتاب‌هایی که جمع آوری شده در حوزه سیاست، زبان فارسی، تاریخ و مذهب تشیع بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا