رویدادهای فرهنگی

شعر خوانی، گفتمان نوروز و رونمایی کتاب اژدها و زمرد

سیمرغ، مشهد: دفتر بنیاد شهید احمدشاه مسعود در مشهد، با حضور داشت، استادان دانشگاه، فرهنگیان، دانشجویان، زنان و شهروندان افغانستان مقیم مشهد، محفل شعرخوانی، رونمایی کتاب زمرد و اژدها، گزیده‌ای شعرهای مقاومت و میز گردی را پیرامون پیشنه تاریخی نوروز برگزار کرد.

این محفل شام روز دوشنبه، ۱۴حمل/ فروردین، در سه بخش با حضورداشت استادان دانشگاه، دانشجویان افغانستانی، زنان، فرهنگیان و شهروندان افغانستانی مقیم مشهد در دفتر بنیاد شهید احمدشاه مسعود برگزار شد.
بخش نخست محفل، با شعرخوانی شماری از شاعران افغانستانی مقیم مشهد آغاز شد و شاعران حاضر در مجلس در وصف آزادی، مقاومت و نوروز شعر سرودند.
بخش دوم این محفل اختصاص یافته بود به نقد و رونمایی منظومه شعری زمرد و اژدها اثر استاد کاظم کاظمی نویسنده و شاعر مطرح افغانستان که توسط بنیاد شهید احمد شاه مسعود به چاپ رسیده.
کاظم کاظمی، نخست از گرد‌آورنده‌ای این اثر آقای فضل‌الله قدسی، سپاس‌گزاري کرده و کتاب زمرد و اژدها را یک گام‌نیک در راستایی غنی سازی ادبیات مقاومت عنوان کرد.
نویسنده کتاب افزود، همان‌طور که شعر فارسی در بخش‌های مختلف جامعه جایگاه بسزای دارد؛ در حوزه مقاومت نیز می‌باید نقش آفرینی کند. او تاکید بر این‌که در غنامندی شعر مقاومت بایست تلاش‌های بیشتر صورت بگیرد،  به گفته او از اینکه شعر مقاومت پیشینه تاریخی ندارد و این گام‌ها می‌تواند حوزه شعری مقاومت را در زبان فارسی گسترش دهد.
بخش سوم این برنامه در مورد نوروز و جایگاه آن اختصاص یافته بود که با حضور استادان دانشگاه برگزار شد و پیرامون و هرکدام در ارزش نوروز و جایگاه تاریخی آن بحث کردند.
این استادان، جشن نوروز را میراث فرهنگی میان فارسی زبانان جهان عنوان کرده و گفتند، اساس نوروز مبتنی بر تنش‌های فرهنگی‌ است و حتی این جشن فرهنگی در تاریخ اسلام نیز جای‌گاه داشته و امرای مسلمان در دوران مختلف از آن تجلیل کرده‌اند. سخن‌رانان خاطرنشان کرده‌اند که جشن نوروز در اثر اختلافات سیاسی گاهی مورد برخورد‌ها صورت گرفته و تجلیل از آن کم‌رنگ شده‌است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا