مقالات

بازخوانی تفکر طالبان؛ آیا جنگ علیه گروه طالبان مشروع است؟

نویسنده: شمس الدین حامد

بخش هفتم و پایانی
عدالت و برابری
در مورد عدالت در سایت (فیش های عدالت ) چنین آمده است:« مسله‌ی عدالت یکی از مهم ترین مسله‌ی معرفتی است…
البته یک مصداق مهم عدالت رفع نابرابری اقتصادی، اجتماعی و مانند این هاست. الله متعال در قرآن مجید می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوّامینَ لِلّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلى أَلاّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ»(آیه ۸ سوره مائده)
ترجمه:«ای کسانی که ایمان آورده اید، همواره برای خدا قیام کنید و از روی عدالت گواهی دهید. دشمنی شما با جمعیتی شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند، عدالت کنید که به پرهیز گاری نزدیک تراست و از معصیت خدا بپرهیزید که آنچه انجام می دهید با خبر است».
الله متعال دستور به عدل و نیکویی می‌دهد:«إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ وَإيتاءِ ذِي القُربىٰ وَيَنهىٰ عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغيِ ۚ يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرونَ».
ترجمه:« خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می‌دهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند؛ خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید».(آیه ۹٠ سوره نحل)
“یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ”؛ [5] اى کسانى که ایمان آورده‏اید، همواره براى خدا قیام کنید و از روى عدل و عدالت گواهى دهید. کینه و دشمنى با گروهى شما را به ترک عدالت وادار نسازد. عدالت کنید که به پرهیزگارى نزدیکتر است و از خدا بترسید که خدا از اعمال شما کاملا آگاه است.(آیه ۸،سوره مائده) طالبان چنان خدا ناترس و ظالم اند که شما بی عدالتی و نامسلمانی آنان را در کابینه ی سرپرست، ادارات دولتی، ملکی، نظامی و سایر نهاد به به روشنی می بینید.
از این بیش تر بی عدالتی وجود دارد که اهل تشیع یک وزیر در کابینه ندارند و دوم دیگران یعنی ازبیک و تاجیک از دو وزیر بالاتر ندارند.
خانه‌ها، زمین‌ها و اموال اقوام غیرپشتون در دایکندی، ارزگان، غزنی، تخار، سرپل، فاریاب، جوزجان،مزار شریف، کابل و سایر ولایات به زور غصب می شود.
من مطمینم که همانگونه که در دهه هفتاد در نتیجه‌ی ظلم بیش از حد گذشته‌ی پشتون‌ها بر سر شان میخ کوبیده شد، احمتالا با فراهم شدن فرصت و زمینه اقوام غیر پشتون از آنان انتقامی شدیدتر خواهند گرفت.
مذاکره و توافق با کفار حلال و با مسلمان حرام:
طالبان بنا به گفته‌ی عباس استانکزی عضو مذاکره کننده‌ی گروه طالبان از ۲٠٠۷ به این طرف با امریکایی‌ها گفت و گو آغاز شده بود.
آیا مذاکر با کفار جایز است؟
شرایط مذاکره با کفار چیست؟
از جمله آیاتی که جنبه‌ی حاکمیتی بر دیگر قواعد فقه اسلامی دارد و از ارتباط با غیر مسلمان نهی می کند و این رابطه را مشروع نمی داند آیه ( ۱۴۱ سوره ی نسأ )است.
خدای متعال می فرماید:« وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً». « و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطى نداده است».
در این آیه به صراحت ارتباط با کفار و غیر مسلمانان نه تنها نهی شده بلکه از « لن» به معنای نفی تاکید استفاده شده است.
خداوند در سوره‌ی آل عمران، پرده از واقعیت ارتباط کفار با مسلمانان بر می دارد با این افشاگری در صدد نهی از ارتباط با غیر مسلمانان است و این ارتباط را نا مشروع می داند، چنانچه که می فرماید: «ها أَنتُم أُولاءِ تُحِبّونَهُم وَلا يُحِبّونَكُم وَتُؤمِنونَ بِالكِتابِ كُلِّهِ وَإِذا لَقوكُم قالوا آمَنّا وَإِذا خَلَوا عَضّوا عَلَيكُمُ الأَنامِلَ مِنَ الغَيظِ ۚ قُل موتوا بِغَيظِكُم ۗ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدورِ».  (سوره آل عمران آیه۱۱۱)
« آگاه باشید، چنانچه شما آنها را دوست دارید آنان شما را دوست ندارند شما به همه کتب آسمانی ایمان دارید و آنها در مجامع شما اظهار ایمان می کنند اما چون تنها می شوند از شدت کینه سر انگشت خشم به دندان می گیرند. بگو بدین خشم بمیرید همانا خدا از درون دل ها آگاه است».
طالبان جاسوس و عوامل بیگنانگان
طالبان برخلاف حکم صریح قرآن در زندگی خصوصی مردم به تجسس می پردازند که خود عملی ست غیر اسلامی و منافی اخلاقی.
الله متعال در سوره حجرات آیه ۱۲ چنین فرموده:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ ﴿۱۲﴾
ترجمه:- اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏ اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد از آن كراهت داريد (پس) از خدا بترسيد كه خدا توبه‏ پذير مهربان است».(آیه ۱۲ سوره ی حجرات)
حفظ عزت و آبروی مسلمانان بسیار مهم است و قرآن کریم در آیات
متعددی دستور به حفظ عزت مسلمانان داده است.
خداونددر سوره ی فاطر می فرماید:
« مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا ۚ إِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ يَرفَعُهُ ۚ وَالَّذينَ يَمكُرونَ السَّيِّئَاتِ لَهُم عَذابٌ شَديدٌ ۖ وَمَكرُ أُولٰئِكَ هُوَ يَبور».(سوره فاطر) هرکس سربلندی می خواهد سربلندی یک سره از آن خداست. سخنان پاکیزه به سوی او بالا می رود و کارشایسته به آن الفت می بخشد و کسانی که با حیله و مکر کارهای بد می کنند عذابی سخت خواهند داشت و نیرنگشان خود تباه می گردد».
مبتنی بر حکم آیات ذکر شده ارتباط و مذاکره با غیر مسلمانان در فضایی که به سمتی برود که عزت مسلمانان از میان برود از نظر اسلام این مذاکره، مشروع نیست.
بر اساس موافقت نامه ۲۹ فروری ( ۲٠۲٠ ) ۱٠ حوت سال ( ۱۳۹۸) هجری شمسی میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان حیات شماری از مسلمانان به خطر مواجه شده و عزت آنان خدشه دار گردیده است که بر خلاف مضمون و حکم آیات مطرح شده می باشد.
از سوی دیگر فعلا بنابه اعتراف ملایعقوب وزیر دفاع امارت خود خوانده‌ی طالبان آنها بر فضای افغانستان مسلط نیستند و وزیر الوزرای این گروه با هئیت همراه شان توسط طیاره امریکایی ها به افغانستان منتقل شدند.
کمک‌های مالی هفته‌وار ایالات متحده ی امریکا به طالبان همه ی این‌ها سیطره ی کفار بر این گروه را نشان می‌دهد.
چنانچه در بخش دوم  موافقت‌نامه‌ی دوحه میان ایالات متحده و گروه طالبان بند اول سیطره ی ایالات متحده به وضاحت در این توافق نامه دیده می‌شود.
 (1- امارت اسلامی افغانستان: که توسط ایالات متحده به عنوان دولت شناخته نمی‌شود و به عنوان طالبان شناخته می‌شود به هیچ یک از اعضا، سایر افراد و گروه ها از جمله القاعده اجازه نخواهد دادکه از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده کنند.
۲امارت اسلامی طالبان: که توسط ایالات متحده به عنوان دولت شناخته نمی‌شود و به عنوان طالبان شناخته می‌ شود — پیام واضح خواهد داشت که آنهایی که برای امنیت ایالات متحده تهدید محسوب می شوند در افغانستان جای ندارند و به اعضای امارت اسلامی– که توسط ایالات متحده به عنوان دولت شناخته نمی شود و به عنوان طالبان شناخته می شود– هدایت خواهد داد که با گروه ها یا افرادی که،  امنیت ایالات متحده و متحدانش را تهدید می کنند همکاری نکنند.
۳– امارت اسلامی افغانستان– که توسط ایالات متحده به عنوان دولت شناخته نمی شود و به عنوان طالبان شناخته می شود — هرگونه گروه یا فرد را از تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش ممانعت خواهد کرد، جلو سرباز گیری، آموزش و تمویل آن ها را خواهد گرفت و مطابق تعهداتش در این موافتنامه از آن ها میزبانی نخواهد کرد ).
با ملاحظه ی تعهدات طالبان در موافقتنامه‌ی دوحه بخش دوم بندهای یکم، دوم و سوم آن دیده می‌شود که با عزت و فعالیت‌های هم‌سنگران قبلی شان معامله نموده اند و سیطره‌ی کفار را پذبرفته اند. بنابراین در پرتو هدایات قرآن این موافقتنامه (موافقتنامه ی دوحه میان طالبان و ایالات متحده امریکا ) حرام و بر خلاف شأن و عزت مسلمانان بوده و است.
مذاکره جبهه ی مقاومت ملی با گروه طالبان به حکم آیه ۹،سوره حجرات با طالبان
بر بنیاد اظهارات عباس استانکزی؛
هیئت مذاکره کننده طالبان با امریکایی ها از سال ( ۲٠٠۷ ) با طالبان مذاکره نمودند تا در سال ( ۲٠۲٠ ) به توافق رسیدند اما این گروه باغی، ظالم، متعصب و فتنه گر یک هفته با برادران مسلمان شان مذاکره نکردند و فورن به جنگ و تجاوز به پنجشیر آغاز کردند.
الله متعال می فرماید:«وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفي‌ءَ إِلى أَمْرِ اللهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ» (آیه ۹ سوره حجرات)
ترجمه:« هنگام وقوع جنگ میان دو گروه مسلمان وظیفه ی دیگر مسلمانان آن است که میان متخاصمان، بر پایه عدالت، صلح بر قرار نمایند و اگر یک
طرف از جنگیدن دست بر ندارد باید تا زمانی که دست از، ظلم و سرکشی برنداشته با او بجگند و چون پایان دادن به جنگ را پذیرفت، صلح را بر قرار کنند».
مذاکره با گروه طالبان در شهر چاریکا پروان:
بر اساس حکم آیه‌ی (آیه ۹ سوره حجرات) جبهه ی مقاومت ملی در ولایت پروان -شهر چاریکار با هیئت گروه طالبان بتاریخ فوق، مذاکره نمود که طالبان حاضر به صلح با جبهه ی مقاومت ملی نشده، بر خلاف مذاکرات طولانی با ایالات متحده امریکا که سال‌ها طول کشید بلا فاصله پس از یک دور مذاکره بالای پنجشیر، حمله نمودند و دست به قتل عام مردم مسلمان پنجشیر زدند.
پس گروه طالبان مطابق حکم واضح قرآن به عنوان گروه متجاوز شناخته شده و جنگ علیه این گروه برای مقاومت گران به حکم آیه ( ۹ سوره ی، حجرات) فرض عین است.
مشروعیت جنگ و مقاومت علیه طالبان به حکم آیات قرآن کریم: قرآن مجید در آیات متعددی اجازه جنگ را در جهت دفاع از عزت، مال و جان مردم صادر نموده و می فرماید:«أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلىٰ نَصرِهِم لَقَديرٌ.
الَّذينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللهِ كَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ».
(آیه ۳۹ و ۴۰سوره حج)
همان‌ها كه از خانه ها (و شهر) خود، به ناحق رانده شدند، (و گناهى نداشتند) جز اينكه می گفتند: «پروردگار ما، خداى يكتاست». (مردم پنجشیر و شمالی و دایکندی و … همه مسلمان اند فقط جرم شان تاجیک، اوزبیک و هزاره بودن است)
و اگر خداوند بعضى از مردم را به وسيله بعضى ديگر دفع نكند، ديرها، و معابد يهود و نصارى و مساجدى كه نام خدا در آن بسيار برده میشود، ويران می گردد و خداوند كسانى را كه يارىِ او كنند (و از آيينش دفاع ‌نمايند) يارى میكند؛ خداوند توانا و شكست‌ناپذير است.
الله مقتدر می فرماید:«وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ».(آیه ۱۹۰ سوره بقره)
ترجمه: « و در راه خدا، باکسانی که با شما می جنگند نبرد کنید و از حد تجاوز نکنید، که خدا تعدی کنندگان را دوست نمی دارد».
قرآن کریم در جای دیگری چنین اظهار می‌کند: وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللهِ‌ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً [75] ترجمه:- چرا در راه خدا، و (براى رهايى) مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‌اند، پيكار نمى‌كنيد؟ همان افراد (ستمديده‌اى كه مى‌گويند: (پروردگارا! ما را از اين شهر كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر (و رهايى ببخش)؛ و از سوى خود، براى ما سرپرستى قرار ده؛ و از جانب خود، يار و ياورى براى ما مقرّر فرما!!»(آیه ۷۵ سوره نسأ).
جبهه‌ی مقاومت ملی به حکم آیات قرآن مجید در برابر طالبان می‌جنگند و دفاع از مردم مظلوم افغانستان را جزو وظایف دینی اسلامی خود می داند.
نتیجه
 -طالبان یک جریان کاملا نظامی و مذهی هستند. بینظیر بوتو صدر اعظم متوفای پاکستان، نصیر الله بابر وزیر اسبق پاکستان، کرنیل امام کارمند ارشد آی اس آی در امور افغانستان مدعی اند گروه طالبان را با همکاری اداره‌ی اطلاعاتی (M16) انگستان ایجاد نموده اند.
— نظریه « الملک لمن غلبه» یک قاعده سیاسی در ادبیات عرب است نه نص که بر پایه آن حکمی ثابت گردد.
-حکومت زور، غلبه را نه قران نه حدیث و نه رفتار خلفای راشدین تائید نمی‌دارند.
برای ما همه رویه‌های تاریخ سیاسی مسلمانان حجیت ندارد کما این که در برخی روایت ها صرفن به پیروی «سنت» خلفای راشدین توصیه شده است که در آن تغلب هیچ نقشی در عرصه ی مناسبات سیاسی نداشته است.
—  به گواهی بسیاری از پژوهشگران مسلمان، اصل در تعیین رهبری سیاسی در اسلام بر « بیعت»  و « شورا» است.
— همه ی آیات مطرح شده در این بحث در مذمت ظلم و ستمگری و نهی از اطاعت از ظالمان و ستمگران است بنابر این هر حدیث و فتوایی که در تضاد به حکم روشن آیات قرآن کریم مطرح شده باشد فاقد اعتبار است و عمل به دستور قرآن برای مسلمانان واجب می باشد.
— در روشنی آیات قرآن کریم هرگونه رکون و ارکنه (دوستی با ستمگران)طالبان) نیز منع شده است.
-دعوت به عصبیت و لجاجت در دین اسلام حرام است و طالبان بر خلاف نهی از عصبیت و قوم پرستی عمل می کنند و این عمل آنان غیر اسلامی است.
— طالبان در تطبیق احکام شرعی برخوردی دوگانه می نمایند. مردم عادی را با جرمی خفیف در انظار عمومی مجازات و تشهیر می کنند اما افراد خود شان را که که اعمالی غیر اسلامی و شنیع را انجام می دهند مجازات نمی کنند که این کار آنان نا عادلانه و غیر شرعی اسلامی است و می باشد.
— طالبان از آغاز حرکت شان یک گروه باغی، ظالم، متجاوز، ستمگر و فتنه گر اند بنا به احکام قرآن و احادیث شریف جهاد و جنگ در برابر آنان فرض است و کسانی که در راه دفاع از خانه، جان و مال شان کشته می شوند شهید می‌شوند و بر عکس کشته شده گان متجاوز به زندگی، مردم مظلوم حرام می‌میرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا