سیاسی و اجتماعی

اندراب در حلقوم کانگسترها؛ ظلم، تجاوز و زندان

نویسنده: برسام آریایی

نیروهای جبهه مقاومت ملی در دوهفته‌ی اخیر در اندراب‌های بغلان، چندین تحرک پی‌هم علیه گروه طالبان داشتند که طی آن ساختمان فرمانداری/ولسوالی و فرماندهی امنیه شهرستان ده‌صلاح و دو قرارگاه مرکزی این گروه را در دره‌ی نوبهار شهرستان پل‌حصار با اسلحه ثقیل مورد هدف قرار دادند. اما پس از پایان یافتن حمله‌ی اخیر نیروهای جبهه مقاومت ملی در دره‌ی نوبهار که منجر به کشتن شدن یک طالب و زخمی شدن دو تن دیگر آنان شد، گروه طالبان در پیوند به این رویدادها دست به گرفتاری های وسیع زده و شماری از جوانان و محاسین سفیدان ساکن محل را به بهانه‌ی همکاری با نیروهای جبهه مقاومت ملی بازداشت و شدیداً شکنجه کرده‌اند.
مصطفی(مستعار) باشنده‌ی شهرستان ده‌صلاح اندراب در صحبت با خبرنگار محلی خبرگزاری پایگاه گفته است که طالبان در دوسال‌ونیم گذشته از اثر ازدیاد حملات چریکی نیروهای جبهه مقاومت در اندراب، نه تنها دچار تلفات و شکست‌های پی‌هم شده‌اند، بل‌که تحت فشار فرماندهان و رهبران این گروه نیز قرار گرفته‌اند تا به هر نحو ممکن نیروهای جبهه مقاومت را سرکوب، دستگیر و یا متواری سازند، اما وقتی افراد این گروه به نیروهای پارتیزانی/چریکی جبهه مقاومت نمی‌توانند دسترسی پیدا کنند، در صدد آزار و اذیت مردمان محلی می‌برآیند و دست به بازداشت، شکنجه، اهانت و تحقیر مردم محل می‌زنند.
مصطفی گفت: “طالبان در دو سال گذشته از این روش در اندراب‌ها، خوست‌ها، پنجشیر و بسا مناطق دیگر استفاده کرده‌اند و پس از شکست‌های ننگین شان در برابر نیروهای دلیر جبهه مقاومت به روستاها یورش بردند و مردم محل را آزار و اذیت کردند.”
به گفته‌ی مصطفی، پس از حمله‌های اخیر جبهه مقاومت ملی در اندراب، گروه طالبان نیروهای جدید به اندراب فرستادند و این نیروها همه روزه در نقاط مختلف اندراب دست به تلاشی خانه‌ها و آزار و اذیت مردم می‌زنند. او هم‎‌هچنان افزود که ظلم و جنایت گروه طالبان در اندراب بیش از حد شده و هم‌واره به اهانت و تحقیر مردم می‌پردازند.
با این حال، یک منبع که نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش درج شود از شهرستان پل‌حصار اندراب می‌گوید که پس از حملات اخیر نیروهای جبهه مقاومت ملی، فشار مقام‌های گروه طالبان بر افراد این گروه در اندراب، آنان را وادار ساخته است تا در پیوند به نبردهای در حال افزایش نیروهای مقاومت در اندراب به ویژه در شهرستان پل‌حصار، به آنجا رفته و با مردم محل دیدار کنند. اخیراً فرمانده امنیه گروه طالبان برای شهرستان بنو و ده‌صلاح به دره‌ی نوبهار رفته‌اند و با احضار اجباری ساکنان محل با مردم  دیدار نموده‌اند.
به گفته‌ی منابع، فرمانده امنیه گروه طالبان برای شهرستان پل‌حصار به مردم محل هشدار داده است که جلو تحرکات نیروهای مقاومت را بگیرند در غیر آن طالبان مستقر در اندراب، میان نیروهای مقاومت و مردم غیر نظامی تفاوت قائل نشده و همه را به شدت مجازات خواهند کرد.
فرمانده امنیه گروه طالبان، به مردم محل گفته که اگر تحرکات نظامی جبهه مقاومت در مناطق شما ادامه یابد و نیروهای طالبان مستقر در این منطقه مورد حمله قرار گیرند، فرمان می‌دهم همه منازل مسکونی مردم تلاشی شود؛ او به مردم محل دستور داده است که بستگان، فرزندان و خویشاوندان شان را که در صف نیروهای مقاومت علیه طالبان می‌جنگند، وادار کنند تا از جنگ علیه این گروه دست برداشته و به خانه‌های شان برگردند.
در همین حال، یک باشنده دیگر شهرستان پل‌حصار در صحبت با خبرنگار محلی ما گفت که طالبان چنان با بی‌رحمی و شقاوت جوانان را به بهانه داشتن ارتباط با نیروهای مقاومت بازداشت کرده بودند، شکنجه کرده‌اند، که دیدن بدن‌های تکه و پاره آنها دل هر انسان و مسلمان را به درد می‌آورد. او گفته که بارها به ادارات محلی طالبان رفتیم و از این وضع شکایت کردیم، اما هیچ‌کسی حرف مارا نشنید و به ما توجه‌ی نکرد حالا حیران مانده‌ایم که از ظلم، جنایت و اهانت این گروه به کجا شکایت ببریم. او هم‌چنان اافزوده است که رفتار غیر انسانی و غیر اسلامی طالبان با مردم محل، نه تنها سبب ضعیف شدن جبهه مقاومت نخواهد شد، بل‌که جمع آن‌ها را بیشتر و صف آن‌ها را قوی‌تر خواهد ساخت.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا