اخبار افغانستانرویدادهای مهم

اعلامیه بنیاد شهید احمد شاه مسعود، پیرامون ۳۰مین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی

افغانستان یا خراسان بزرگ، سرزمین  حضیض‌ها و اوج است. زادگاه ذلیل‌ها و رادمردان و جایگاه ذلتها و حماسه‌های جاودانه انسانی‌ست. اوج‌ها، رادمردی ها و حماسه‌ها کارنامه‌ی ملت آزاده و ذلت‌ها وذلیلی‌ها سهم شاهان و حکمروایان مستبد در دوره‌های مختلف تاریخ است.
در این خطه است که شاه آریانا با پذیرش دنائت‌ها محکوم اسکندر شد؛ اما همین اسکندر پیروز در برابر حملات ملی و شبیخون‌های ساتی برزاس هراتی و بسوس بلخی، زمین‌گیر گردید.

سکندر که با شرقیان جنگ داشت
در خیمه گویند که بر غرب داشت

سلطان محمد خوارزم‌ شاه؛  بدون جنگ، تخت و تاج را به چنگیز گذاشت و شهر به شهر با تعقیب مغول فرار کرد؛ اما چنگیز فاتح در برابر پایداری ملت در بامیان نواسه‌اش را از دست داد و در بسیج شمالی بزرگ به رهبری جلال الدین ، این پیام پر صلابت را از او دریافت کرد:
«جای دیدار ما را برای کار را معین کن ، من در آن آوردگاه منتظر توخواهم بود.
شاه شجاع پیشاپیش لشکر انگلیس به افغانستان امد، امیر دوست محمد ذلیلانه خود را به انگلیس تسلیم کرد.
در مقابل  رزمندگان ملی، شاه ذلیل را کشتند و لشکر انگلیس را قتل عام کردند. مکناتن کشته شد و الکساندر برنس در آتش خشم خلق سوخت‌. شیر علی خان بدون جنگ فرار کرد، یعقوب خام گندمک را امضا نمود.

بار دیگر ملت به صحنه آمد. کیوناری نماینده انگلیس کشته شد و انگلیس مجبور به فرار از افغانستان شد.
عبدالرحمن با اجازه انگلیس آمد و با فرزندش حبیب الله جیره خوار انگلیس شد. مشروطه خواهان به نمایندگی از ملت سخن مشروطه و آزادی را آوردند و یک سر به وسیله این مستبدان ذایل، اعدام و نابود شدند.

شوروی واردوی سرخ هجوم اورد. ظاهر شاه در کاباره‌های ایتالیا خوابید، اما ملت بیدار شد.
جهاد علیه شوروی، ویرانی کشور و دو میلیون شهید و زخمی برجا نهاد. در فرجام شوروی به زانو درآمد. جهاد ملت ما جهان را وارونه کرد:

–  جهان یک قطبی شد و جنگ سرد پایان یافت.

– جغرافیای جهان تغییر کرد.

–  آسیای میانه، قفقاز و اروپای شرقی به آزادی رسید.

–  کمونیسم به تاریخ سپرده شد.

– یک ثلث نفوس جهان از خفقان و استبداد فکری نجات یافتند.

با این ویژگی جهاد مردم افغانستان نه‌ تنها بزرگترین رویداد تاریخ افغانستان، که بزرگترین تحول در قرن بیستم است.
جا دارد دارد جهان آزاد و مدافعان آزادی و حقوق انسانی، در سراسر جهان ، این روز را به عنوان، روز پیروزی داد بر بیداد، و آزادی بر استبداد، تجلیل نمایند.
۳۰ مین سالگرد این رویداد بزرگ جهانی و پیروزی ملت مجاهد افغانستان را ، بر ملت افغانستان و آزادی خواهان جهان تهنیت عرض می نماییم.

با آنکه دردمندانه، نبرد جهل و دانایی و ذلت و آزادگی هنوز در این خطه پایان نیافته است. شاهان مزدور، کرزی و اشرف غنی، بار دیگر در سایه شوم تعصب قومی، ملت افغانستان را تنها و در چنگال تروریزم سیاه رها کردند.
ملت آزاده افغانستان در تداوم  مبارزات آزادی خواهی دیرین، بار دیگر درفش جهاد و آزادی‌خواهی و مقاومت را برافراشته است. یقین داریم به تاسی از سنت همیشگی و با عنایت افریدگار، مقاومت ملی، تابنده و پربار به ثمر خواهد نشست و خاینان ملی در سیاهه ذلیلان، ثبت ننگ تاریخ خواهند شد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا