اخبار جهان

هزینه‌های نظامی جهان به ۲.۴ تریلیون دالر رسید

هزینه‌های نظامی جهان به ۲.۴ تریلیون دالر رسید

موسسه بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، هزینه‌های نظامی جهان  در سال ۲۰۲۳ به دلیل تنش‌ها و درگیری‌ها، شدیدترین افزایش را در یک دهه گذشته داشته و این هزینه‌ها به رقم بی‌سابقه ۲.۴ تریلیون دلار رسیده است.

۱۰ کشور اول این جدول که مجموعا نزدیک به ۱.۷ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده اند، به ترتیب آمریکا، چین، روسیه، هند، عربستان، بریتانیا، آلمان، اوکراین، فرانسه و ژاپن هستند.

بودجه نظامی ایران با شش دهم درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است که آن را در جایگاه چهارم خاورمیانه و بیست و ششم جهان از نظر بودجه نظامی قرار می‌دهد.

بودجه نظامی کشورهای خاورمیانه با ۹ درصد افزایش، به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. رتبه اول در این زمینه به عربستان سعودی اختصاص دارد.

اسرائیل با ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه نظامی در رتبه دوم خاورمیانه قرار دارد که نشان‌دهنده رشدی ۲۴ درصدی در هزینه‌های نظامی این رژیم است.

ترکیه در رده سوم هزینه‌های نظامی در خاورمیانه است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم هیچ منطقه‌ای در جهان وجود ندارد که در آن وضعیت امنیتی در سال میلادی گذشته بهبود یافته باشد.

به گفته نان تیان، محقق ارشد موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم، افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی پاسخی مستقیم به وخامت وضعیت صلح و امنیت در جهان است، چرا که دولت‌ها قدرت نظامی را در اولویت قرار می‌دهند.

محققان این مؤسسه می‌گویند با توجه به این‌که جنگ در اوکراین «به پایان خود نزدیک نیست» و همچنین با درنظرگرفتن وضعیت کنونی در خاورمیانه و تشدید تنش‌ها در آسیا، روند تقویت ارتش در کشورها احتمالا ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود هزینه‌های نظامی دست‌کم تا چند سال آینده همچنان روند افزایشی را طی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا