اخبار افغانستان

اظهارات توبیاس الوود، مورد انتقاد سیاست‌مداران انگلیسی قرار گرفت

منبع: NEWS TRACK
نویسنده: ANIKET DIXIT
برگردان از انگلیسی به فارسی: یحیی فیضی

سیمرغ، کابل: لندن: توبیاس الوود، رئیس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا از سوی سایر اعضای پارلمان این کشور به نسبت اظهارات اش در پیوند به حمایت از گروه طالبان مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

 توبیاس الوود، در یک نوار تصویری دو دقیقه‌ی که روز دوشنبه از طریق شبکه‌های اجتماعی (توییتر) منتشر گردید، گفت: ” دولت انگلیس باید در مورد طاللبان تجدید نظر نماید و روابط اش را با این گروه از سر گیرد و همچنان سفارت این کشور را در کابل بازگشایی نماید. طالبان امروز پدیده‌ی متفاوت‌تر از دهه 1970 هستند، این گروه در افغانستان صلح و آرامش را به‌میان آوردند و این یک تحول مثبت است.”

وی همچنان ادامه داد: “اگر ما دست به کار نشویم و با گروه حاکم در افغانستان تعامل نکنیم، چین از فرصت استفاده اعظمی خواهد نمود.”

در همین حال، منتقدین توبیاس الوود مدعی اند که الوود از حماقت طالبان چشم‌پوشی می‌کند و رنج بزرگ زنان افغانستانی را نا دیده می‌گیرد. آزادی‌های زنان در افغانستان به شدت محدود شده، زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان از حق کار، تحصیل و سایر حقوق اساسی شان محروم اند. روزنامه نگاران و فعالین جامعه مدنی توسط گروه طالبان بازداشت و شکنجه می‌شوند و این گروه از انجام اینگونه جنایات دست بردار نیستند.

مارک فرانسوا عضو محافظه‌کار پارلمان بریتانیا با انتقاد از الوود، گفت: «من بعد از صحبت های الوود نواری تصویری را دیدم که بیان‌گر ماهیت گروه طالبان بود. الوود از اینکه طالبان هنوز به دنبال دستگیری و کشتن شهروندان افغانستانی هستند که با نیروهای مسلح ما همکاری می‌کردند، تعدادی زیادی را هم کشتند. همچنان طالبان میلیون‌ها دختر افغانستانی را از رفتن به مکاتب منع کردند که الوود این واقعیت‌ها را به کلی نادیده گرفته است. اگر الوود به‌عنوان ریس کمیته صحبت‌های همسو با طالبان را در مجلس مطرح نمود این به این معنی نیست که اعضای کمیته نیز با وی موافق باشند، من می‌خواهم از طرف اعضای کمیته این موضوع را روشن بسازم که این نظریه شخصی الوود است و ما با وی هم نظر نیستیم.

آین دانکن اسمیت، رهبر پیشین حزب محافظه کار در پیوند به صحبت‌های الوود گفت که:«این‌گونه اظهارات چندان خوشایند نیست بلکه کتمان حقایق است.»

تام هیز، نامزد بالقوه رهبری حزب کارگر بریتانیا، از مخالفین سیاسی الوود در پیوند به صحبت‌های وی گفت: «با حاکمیت طالبان بر افغانستان زمان به عقب بازگشته است، در افغانستان پیشرفتی تحت حاکمیت گروه طالبان وجود ندارد و نخواهد داشت.» آقای هیز همچنین بیان داشت که: «جانبداری از حاکمیت گروه طالبان که به شدت یک روش دیکتاتورانه و وحشاینه است از سوی رییس یک کمیته در پارلمان بریتانیا به شدت قابل نگرانی است، چنین اظهارات حتی از سوی اعضای مجلس نادرست است چه رسد به رییس کمیته که در جانبداری از رژیمی صحبت نماید که در آن به زنان ظلم صورت می‌گیرد، آزادی بیان سرکوب می‌شود، حقوق مدنی و سیاسی شهروندان نقض می‌گردد، دختران اجازه رفتن به مکاتب را ندارند و دانشگاه به روی زنان و دختران بسته است.

تحلیلگران بریتانیایی می‌گویند: «ما مشتاق دانستن این مسأله هستیم که اشتراکات که میان ما و طالبان از دید الوود وجود دارد چیست؟ برقراری روابط دیپلماتیک با گروهی که به زنان به‌عنوان شهروندان درجه چهارم می‌نگرند از چه اهمیتی برخوردار است؟»

شهرزاد اکبر، به عنوان رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، گفت: «به نظر من اظهار نظر از سوی نماینده‌گان مجلس قبل از دانستن عمق مسایل الزامی نیست. آیا آن‌ها هنگام بازدید از افغانستان با زنان این کشور صحبت و گفتگوی را انجام داده اند؟ آیا از بازداشت و شکنجه خبرنگاران و فعالین رسانه‌ی آگاه نیستند؟ آیا نمی‌دانند که طالبان در چه سطح از سیاست سرکوب استفاده می‌کنند تا صدای انتقاد از روش آپارتاید جنسیتی این گروه را خاموش سازند؟»

الوود از اظهارات خود دفاع کرد و گفت: «من حامی گروه طالبان نیستم، وضعیت کنونی افغانستان برآیند استراتیژی غلط غرب در این کشور است.»

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا