اخبار

آمرصاحب پنجشیر؛ نامی پایدار و شخصیتی ماندگار

یاد بود از در گذشت دادستان محمود دقیق، آمر پنجشیر و دادستان پیشین کشور

دفتر بنیاد شهید احمدشاه مسعود در مشهد، به مناسبت درگذشت عبدالمحمود دقیق، مشهور به «آمر پنجشیر» محفل دعا خوانی و سخن‌رانی را برگزار کرده بود که در مورد جایگاه او در جبهه پنجشیر، در میان مجاهدین و ویژه‌گی‌های شخصیتی و کارنامه‌ی او بحث شد.
این نشست روز چهارشنبه(۲ حوت/اسفند)، با حضور شماری از فرماندهان جهادی، علما و شخصیت‌های علمی و شهروندان افغانستان در دفتر بنیاد شهید مسعود_مشهد برگزار شد. سخنرانان روی شخصیت عبدالمحمود دقیق و زحمات مجاهدین در دوران جهاد و مقاومت سخن گفتند. دقیق نخستین دادستان کل دوره جمهوریت در افغانستان بود.
احمد بشیر صمیم، رئیس بنیاد شهید احمدشاه مسعود در مشهد که در این محفل صحبت می‌کرد با اشاره به سختی‌ها دوران جهاد و مقاومت نخست، گفت که کشور ما در دوران‌های مختلفی مورد تاخت و تاز قرار گرفت، اما شخصیت‌های چون عبدالمحمود دقیق «آمر پنجشیر» و هزاران مرد دیگر در برابر تهاجمات در یک سنگر مثل برادر ایستاد شده و از ارزش‌های دینی و میهن‌شان را حفاظت کردند و نام‌شان در تاریخ جاوید و ماندگار است.
آقای صمیم افزود که وطن ما امروز بار دیگر در گلوی اشغال بیگانه‌گان فرو رفته‌است و نیاز است که مثل گذشته یک مشت واحد شویم تا بتوان به موفقیتی دست یافت که مجاهدان به آن دست یافتند.
سپس عبدالرزاق احمدی، نویسنده و سخن‌گوی شورای اسلامی انسجام مقاومت، طی سخنانی گفت که مبارزه همواره جریان دارد و این روند از نسلی به نسل دیگر تفویض می‌شود. او تاکید کرد، کسانی‌که در راه دفاع از ارزش‌های انسانی و اسلامی زحمت کشیدند باید حرمت شوند و الگو برای آینده‌گان قرار بگیرند. او تصریح کرد که عبدالمحمود دقیق، در کنار جان‌ثاری در دوران‌های جهاد مقاومت، از معدود شخصیت‌های است که در راستای ایجاد و برپایی نظام قضایی افغانستان زحمات بی‌شایبه‌ای کشید.
از سوی هم عبدالحفیظ منصور، عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان و از دوستان نزدیک عبدالمحمود دقیق، در زمان جهاد، گفت که آمر حضور شخصیت حقوق دان و تحصیل‌کرده‌ی مثل محمود دقیق در صف مجاهدین، سبب اعتماد تحصیل‌کرده‌های دیگر و ایجاد نظمی نمونه شده بود.
منصور گفت که آمرصاحب پنجشیر شخصیت آدمی آرام و بی‌سر و صدا بود و به همین نسبت به دیگران کمتر شناخته شده بود.
آقای منصور، هم‌چنان افزود که «آمر پنجشیر» از جمله کسانی‌بود که با تحصیلات عالی و با فهم درست از مسائل حقوقی به صف مجاهدین پیوسته بود و با درایت علمی و شخصیتی که داشت توانست جبهات جنگی را به خوبی مدیریت کند و یک نظم عادل را در میان مجاهدین به‌وجود بیاورد.
او تصریح کرد که آقای دقیق، با حفظ دیانت‌داری و ارزش‌های اسلامی علوم معاصر را خوانده بود و وی با عرفان اسلامی نیز سر و کار داشت و از شیفته‌های مولانا جلال الدین بلخی بود.
آقای منصور، اضافه کرد که آقای دقیق، با تلفیق چنین برداشت‌ها یک آدم چند بعدی شده بود  و با هرکس به خوبی تامین ارتباط می‌کرد و حرف آن‌ها را می‌شنید.
آقای منصور علاوه  کرد که عبدالمحمود دقیق، ۱۸ سال آمر عمومی بلامنازع جبهه پنجشیر بود و در تمام مدت همه از وی راضی بودند و هستند، این خود نشان‌دهنده شخصیتی والا و با درایت است.
در آخر برنامه مولوی فضل کریم سراجی، عضو شورای عالی علمای جبهه مقاومت ملی، صحبت کرد و با اشاره به شخصیت عبدالمحمود دقایق(آمر پنجشیر) گفت که بزرگان جهاد سرمایه‌هایی هستند که در راستان ساختن کشور و ایجاد زمینه‌های آموزشی برای نسل‌های بعدی زحمات فراوان کشیدند که شایسته‌ی پاسداری اند.
او تاکید کرد که مجاهدین در برابر یک اژدها دهن‌باز چون شوروی ایستاد شدند و از ارزش‌های دینی و انسانی‌شان حفاظت کردند و امروز هم نیاز است تا انسجام علیه گروه طالبان صورت بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا