اخبار افغانستاناخبار جهان

وزیران خارجه‌ی کشورهای جهان: گروه طالبان مسئول وخیم‌‌ترین و وحشتناک‌ترین وضعیت حقوق بشر در جهان‌ اند

وزیران خارجه‌ی ۱۲ کشور در یک اعلامیه‌ی مشترک وضعیت حقوق بشر در خراسان‌افغانستان را وخیم‌ و وحشتناک توصیف کرده و گفته‌اند که گروه طالبان مسئول این وضعیت هستند.
این بیانیه دیروز (شنبه، ۲۸ دلو/بهمن) در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی مونیخ از سوی وزیران خارجه‌ی آلبانیا، آندورا، بلجیم، بلغارستان، کانادا، فرانسه، آلمان، کوزوو، لیختن اشتاین، مغولستان، هالند و رومانیا صادر شده است.
آنان در مورد نقض مداوم حقوق زنان و دختران در خراسان‌افغانستان عمیقا ابراز نگرانی کرده و از گروه طالبان خواسته‌اند که به آزار جنسی سیستماتیک که می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد پایان دهند.
در اعلامیه‌ی منتشرشده آمده است که گروه طالبان هیچ پیشرفتی در زمینه‌ی حمایت از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق اساسی زنان و دختران نداشته‌اند، بلکه برعکس پسرفت کرده‌اند.
در این اعلامیه آمده است: «گروه طالبان مسئول یکی از وخیم‌ترین و وحشتناک‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در سراسر جهان هستند.»
وزیران خارجه‌ی ۱۲ کشور گفته‌اند که گروه طالبان با حذف نیمی از جمعیت خراسان‌افغانستان از زندگی عمومی و تصمیم‌گیری سیاسی، آینده‌ی خراسان‌افغانستان را به خطر می‌اندازند.
آنان از طالبان خواسته‌اند که به‌طور کامل از قوانین بین‌المللی، به‌ویژه قوانین حقوق بشر پیروی و از حقوق اساسی همه‌ی شهروندان خراسان‌افغانستان، به‌شمول اقلیت‌های قومی و مذهبی محافظت کرده و تمام تصمیماتی را که حقوق اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، لغو کنند.
وزیران خارجه‌ی ۱۲ کشور همچنین تأکید کرده‌اند که گروه طالبان به دختران اجازه دهند تا تحصیلات متوسطه را مطابق با استانداردهای بین‌المللی دنبال کنند.
گروه طالبان اخیرا در ادامه‌ی محدودیت‌های‌شان برخی از زنان و دختران را در برخی از شهرها به‌دلیل چگونگی پوشش بازداشت کرده‌اند. این اقدام واکنش‌های منفی گسترده‌ای در پی داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا