اخبار افغانستان

هیدربار: طالبان جدی ترین بحران حقوق زنان را ایجاد کرده اند

در ادامه بازداشت و سرکوب زنان توسط طالبان در افغانستان هیدربار، معاون مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل‌متحد گفته است که پس از تسلط گروه طالبان در افغانستان این گروه جدی ترین بحران حقوق زنان را ایجاد کرده اند.

مجله جورج تاون، روز گذشته ۱۷ دلو، مطلبی را منتشر کرد که در آن هیدربار، با انتقاد از اختطاف گسترده زنان توسط طالبان در افغانستان گفته است که گروه طالبان به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان در این کشور دست زده اما واکنش جهان و جامعه بین المللی نسبت به اقدامات طالبان اندک بوده است.

بار اضافه کرده که جامعه جهانی باید واکنش جدی نسبت به سرکوب زنان در افغانستان داشته باشد که گروه طالبان را مجبور کند تا برابری جنسیتی را احترام بگذارند.

این مقام سازمان ملل‌متحد در ادامه‌گفته است که جنگ اوکراین شکست بیست ساله کشور های غربی در افغانستان باعث شده که این کشور تا حد زیادی از اخبار جهان ناپدید شود.

معاون مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، خاطر نشان کرده که خاورمیانه درگیر جنگ‌های جدیدی شده است و جهان بیشتر مصروف این بحران‌ها شده که این خود فراموشی زنان و مردان افغانستان را نسبت به زندگی شان کرده که تحت سلطه طالبان قرار دارند.

مقام‌های سازمان ملل متحد و نهاد های حقوق بشری در حالی از وضعیت زنان نگرانی می‌کنند که پس از تسلط گروه طالبان در افغانستان این گروه دست به اختطاف، شکنجه و زندانی کردن زنان در افغانستان زده که در دوسال گذشته صدها زن را شکنجه کرده اند.

این در حالی‌ست که در هفته‌های اخیر مامورین امر به معروف گروه طالبان شماری زیادی از دختران و زنان را در استان‌های کابل، غزنی و بلخ به خاطر پوشش شان بازداشت کرده اند.

این کار گروه طالبان با واکنش‌های زیادی از طرف نهاد های حقوق بشری مواجه شده آن‌ها از گروه طالبان بارها تقاضا کرده اند که دست از بازداشت زنان بردارند اما گروه طالبان هیچ گونه توجه‌ی به درخواست‌ها نکرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا