معرفی کتاب

نگاهی به کتاب پیش‌گامان شعر معاصر افغانستان؛ اثر پرتو نادری

نویسنده: فروزان کریمی دانشجوی دکتری ادبیات


درآمدی بر کتاب
کتاب پیش­‌گامان شعر نو در افغانستان، شعر سال­‌های 1330-1340 خورشیدی، را مورد بررسی قرار داده است. این کتاب نتیجۀ تلاش و زحمت­‌کشی­‌های شاعر و نویسندۀ بنام کشور پرتو نادری است. این کتاب در سال 1400خورشیدی، از سوی نشر زریاب چاپ و تکثیر شد. کتاب از سه بخش تشکیل شده است که بخش نخست مربوط می‌­شود به سخنان نویسنده (7-55)، بخش دوم تنه یا اصل مطلب ( 57-278) و بخش پایانی یا جمع بندی ( 279-296).
نویسنده از آغاز کتاب مشخص می­‌کند که این کتاب مبتنی بر کتاب دیگری به‌نام نوی شعرونه/ اشعار نو است که در سال 1341 خورشیدی، از سوی ریاست مستقل مطبوعات آن زمان، چاپ شده است. کتاب نوی شعرونه/ اشعار نو  دو بخش دارد؛ بخش نخست(د پشتو نوی شعرونه) و بخش دوم (اشعار نوی فارس).
در بخش پشتو از هفت شاعر پیش­‌گام پشتو، چون: بی­نوا، پسرلی، شپون، شفیق، فارانی، لایق و مجروح؛ پانزده شعر آمده است. در بخش فارسی پنجاه‌وسه شعر از شانزده شاعر پیش­‌گام فارسی آمده است، مانند: آرین‌­پور، آئینه، الهام، بارق شفیعی، بهجت، توفیق، خلیلی، رهگذر، صفا و ….
از آنجا که به دنبال نقد و ارزیابی اثر یادشده‌ هستیم، پرسش این است که کتاب­ پیش­‌گامان شعر نو در افغانستان، از نظر محتوا، روش و شکل چگونه اثری است؟
بدون شک هر اثری که در ترازوی سنجش قرار می­‌گیرد، نوشتن در مورد مزایا و کاستی­‌های آن، جز الزامات نویسنده/ ناقد است و هیچ اثری عاری از این دو نیست. پس کتاب پیش‌­گامان شعر نو در افغانستان را نمی‌­توانیم از این دو امر مستنثی بدانیم.

سنجش اثر از دید محتوایی

  1. نویسنده از ابتدای کتاب مشخص می‌­کند که کتاب پیش­‌گامان شعر در افغانستان بر اساس کتاب دیگری به‌نام نوی شعرونه/ اشعارنو نوشته شده است. با آن‌که چشم­‌انداز نویسنده به نخستینه­های شعر نو در افغانستان و هم جنبه­های اطلاع دهی و پرداختن به آن، در این کتاب حایز اهمیت است؛ ولی معلومات ارائه شده در مورد کتاب مبنا ناقص است و آن‌چه که گفته شده است، در حد کلیات است و اصلاً به جزئیات دقیق کتاب اشاره نکرده است. پس، پاسخ به پرسش­‌های چون کتاب نوی شعرونه/ اشعار نو چگونه کتاب بوده، در چه نوع فضای فرهنگی نوشته و چاپ شده، چه تـأثیر بر جامعه فرهنگی وقت داشته، معیار گزینش شعر و شاعر در آن زمان چه بوده است، را نمی­‌توان از کتاب پیدا کرد. بنابر این، امتیاز دقیق این کتاب را نظر به کتاب مبنا نمی‌­توان سنجید.
  2. کتاب با بحث پیرامون واژۀ فارسی و دری و چگونگی وارد شدن واژۀ دری در قانون اساسی افغانستان شروع می­‌شود و نویسنده با استناد آثار معتبر استادان بزرگ ایران بحث را دنبال می­‌کند؛ اگرچه از نگاه اطلاع‌دهی این بخش غنی است، با آن‌هم جای استناد آثار نوشته شده در جغرافیای افغانستان خالی است  و هیچ مقارنه‌ای صورت نگرفته است تا به کشف تازه در مورد موضوع دست یابد.
  3. مورد بعدی که نویسنده به آن به گونۀ مفصل پرداخته است، شعر نیمایی و شاخصه­‌های آن است. با آن‌که در این قسمت شرح جامع از شعر نیمایی ارائه می­‌دهد؛ ولی همه را در نیما خلاصه می­‌کند و با این کار سایر ابتکارات شاعران در شعر و معرفی انواع دیگر شعر( شعر منثور، شعر سپید، موج نو و….) از قلم می­فتد و اگر گاهی اشارۀ هم کرده یک نگاه گذرا در برخی موارد بوده است.
  4. نویسنده در ضمن معرفی پیش­‌گامان شعر نو در افغانستان به تحلیل شعرهای شان نیز پرداخته است. در این قسمت گاهی آن‌قدر موشگافانه با متن برخورد می­‌کند و اگر واژه­ای در شعر باعث شده فضای شعر دیگرگونه شود و از شعریت شعر کاسته است آن را برجسته کرده و در پیوند به آن نقد و نظر ارایه کرده است. مثلا: واژه رؤس در شعر زیر:

پیش او زانوی نیاز زدم
گفتم ای خاک پات تاج رؤس
با چنین پیکر خیال‌انگیز
نام پاک تو چیست؟
گفت: ونوس
(پیش‌گامان شعر نو در افغانستان،60)

  1. نویسنده در کتاب در پهلوی تحلیل و بررسی شعرها گاهی به خاطره‌پردازی و گاهی هم اشاره به سایر ابعاد شخصیتی شاعران می­‌کند که این موارد باعث شده متن خواناتر و دل‌پذیرتر شود.
  2. گاهی نویسنده در لابه‌لای متن به مقایسه، تأثیرگذاری و تأثیر پذیری شعرا بر یک‌دیگر پرداخته است. نمود واقعی این رویکرد را می‌­توان از در ابتدای کتاب(شاعران دهه سی) و در انتهای کتاب(شاعران دهه چهل) دید و در نهایت چهرۀ واقعی شعر نیمایی در افغانستان، واصف باختری را معرفی می­‌کند.
  3. اشاره به موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی از دل اشعار. نویسنده با این کار به جوی رعب­‌آور و مه‌­آلود اجتماعی و سیاسی روزگار شاعر می‌­پردازد و با ذکر اشعارش به تحلیل شاعر می­پردازد. مثلا:

 مرغ شب آویز از شاخ چنار پیر
گوید اندر گوش شب آهسته افسانه
بادها با پردۀ روزن کند بازی
ماه سیمین سر کشد از شیشه دزدانه
(ص،218)
که در این شعر شب طبیعت را به بدبختی و سیه‌روزی‌های مردم، استبداد، بی‌­عدالتی، گرسنگی و تهی‌دستی زندگی اجتماعی مردم پیوند می­‌زند.

  1. یکی از ویژگی­‌های دیگر کتاب این است که نویسنده در لا‌به‌لای متن مشخص می­‌کند کی­‌ها شعر نیما را به گونۀ جدی دنبال کردند و کی­‌ها توقف دادند و حتی در برابر این جریان قامت افراشتند.

سنجش اثر از دید روش

 این کتاب از لحاظ معرفی و تحلیل شاعران و اشعار شان اهمیت و جایگاه ارزنده در میان کتاب­‌های تازه نوشته شده در این حوزه را دارد. با آن هم دارای یک سلسله اشکالات روشی است و با رفع آن می­‌توان به مزیت کتاب افزود.
با آن‌که در کتاب مذکور تحلیل­‌های خوبی از شعرها صورت گرفته است، علاوه برآن، به نقطه قوت و ضعف شعر نیز نویسنده پرداخته است، ولی هنوز   رویکرد در تحلیل شعره مشخص نیست که نویسنده بر اساس کدام مؤلفه‌­ها به سراغ شعرها رفته است.

  1. عدم تناسب در انتخاب شعرها باعث شده که تعداد صفحه‌­های اختصاصی در یکی کم و در دیگری زیاد باشد. مثلا تعداد صفحات اختصاص یافته به شفیع ره‌گذر چهار صفحه  است، ولی  ضیا قاری زاده از  176- 199 و  محمود فارانی از 199- 231  و …. در برگرفته است.
  2. واحد تحلیل در این کتاب شعر است و ما از شعر به شاعر می­‌رسیم، ولی در بعضی شعرها این توازن برهم خورده و ما از شاعر به شعر می­رسیم.­
  3. آمیختگی سخن نویسنده با نقل قول­‌ها مثلاً: در بحث تحولات ادبی و خصوصاً شعری در ادبیات سایر ملت­‌ها 46 -50 کتاب یک منبع انترنتی ذکر شده است که مرز سخن نویسنده و منبع یا هم نقل قول کاملاً نامشخص است.
  4. با آن‌که نویسنده کوشش کرده از منابع خوب و معتبر استفاده لازم را کند؛ ولی گاهی به مواردی در کتاب بر می­‌خوریم که اشاره به منبع ضعیف که اصلا ارزشی علمی و پژوهشی ندارد مثلا: ویکی پدیا.
  5. نویسنده­ه
  6. به مجموعه اشعار شاعران و کتاب­‌های مربوط به آن بارها مراجعه کرده است؛ ولی گاهی اشعاری را متوجه می­‌شویم که بدون ذکر منبع در متن کتاب گنجانیده شده است مثلا صفحه 124 همین کتاب.

سنجش اثر از نظر صوری

  1. طرح، رنگ جلد کتاب، استفاده از رنگ‌­های مختلف و وجود پروانه­‌های خورد و بزرگ در اطراف کره زمین مبین دید نویسنده در مورد محتوای کتاب است که تناسب خوبی هم دارد.
  2. اشتباه نوشتاری در متن نویسی به ندرت دیده می­‌شود که این موضوع نمایان‌گر دقت نویسنده و ویراستار در متن کتاب می­‌باشد.
  3. فهرست منابع/ سرچشمه­‌های کتاب، منابع خوب و تازه را در مورد شعر افغانستان به معرفی می‌­گیرد.
  4. عدم فصل‌بندی و بخش بندی کتاب باعث شده خواننده در عین خوانش دچار اشکال متنی شود مثلا در بحث تحولات ادبی در ادبیات ترک، اردو، عرب و فارسی و هم در تنه اصلی کتاب عناوین اصلی و فرعی مشخص نشده است.
  5. استفاده از القاب (داکتر، استاد، پوهنمل) در سراسر کتاب دیده می­‌شود، در حالی که در نوشته­‌های پژوهشی و علمی استفاده هر نوع لقب بایدکنار گذاشته شود.
  6. اشکال در فهرست کتاب وجود دارد، فهرست کتاب به معرفی و تحلیل پانزده شاعر اشاره دارد درحالی‌که در متن کتاب به شانزده شاعر پرداخته است.
  7. در پژوهش­‌های امروزی در نوشتن منبع/ سرچشمه به حرف اول نام فامیلی یا تخلص نویسنده ارجیعت داده می‌­شود که از (آ) شروع به (ی) ختم می­‌شود، ولی در این کتاب از حرف (ک) شروع می­شود، در حالی که حرف (آ)  در ترکیب نام فامیلی شاعر وجود دارد.
  8. در منبع شماره 41 اول اسم کتاب آمده است و سپس اسم نویسنده که این هم از نگاه منبع نویسی اشکال است.
  9. در همین صفحه باز هم کتاب­‌های ذکرشده است که محل نشر ندارد.

نتیجه

طوری‌که همه می­‌دانم پرچ‌م­دار شعر نو در ادبیات فارسی علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج است. نیما تحولی را در شعر فارسی بوجود آورد که قبلاً پیشینه نداشت. این تحول تنها در ایران باقی نماند و روی ادبیات افغانستان نیز تأثیر گذاشت و در نتیجه شاعران دهۀ‌سی افغانستان با تبعیت از شعر نیمایی به طبع آزمایی پرداختند. این کتاب هم ثمره تلاش­‌های شاعران در گریز از سنت کلاسیک و قدم در راه تحول است. با آن‌که مبنای کار در این کتاب، کتاب دیگر است با آن هم نویسنده توانسته است موفقانه از عده این مسئوولیت بیرون بیاید و این کتاب با رفع اشکال می­‌تواند منبع خوبی برای آن عده افرادی باشد که دغدغه شان تحقیق و پژوهش است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا