اخبار افغانستان

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد: محدودیت طالبان بر زنان نوع باج‌گیری است

سیمرغ به نقل از  صدای افغانستان، کابل: سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان  ملل متحد وضع محدودیت از سوی طالبان بر زنان افغانستان را نوع باج‌گیری این گروه از سازمان‌های بین المللی و کشورها خوانده‌است.
نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، 31 جوزا/خرداد، در نشست شورای امنیت گفته‌‌است که گروه طالبان به منظور باج‌گیری از جهان و سازمان‌های بین المللی محدودیت شدید بالای زنان وضع کردند.
آقای فایق، در ادامه نشست شورای امنیت سازمان ملل افزوده که در این دو سال جامعه جهانی، به امید دریافت پاسخ مثبت، با طالبان تعامل و گفت‌وگو کرده‌است، اما این گروه نه تنها به خواست‌ها پاسخ نداده‌اند، بل‌که کوشش می‌کنند اعمال خود را با پوشش دینی توجیه کنند.
سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل، تصریح کرده‌است، زمان و تجربه، ثبات کرده‌ که گفت‌وگو و تعامل در درجه اول با طالبان نتیجه نداده، اکنون زمان آن فرا رسیده که جامعه بین الملل باید یک تعامل ساختار یافته با نیروهای سیاسی دموکراتیک برای کمک به یافتن راه‌حل مشخص برای بحران افغانستان اقدام کند.
او تاکید کرده‌است که بحران افغانستان بیشتر ماهیت سیاسی دارد و نیازمند راه‌حل سیاسی است، به گفته او تا اکنون توجه جامعه بین الملل به این کشور اقتصادی و حقوق بشری بوده‌است.
در این حال رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیات معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) نیز در نشست دیروز شورای امنیت سازمان ملل سخن‌رانی کرده و گفته است که تا زمانی طالبان محدویت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان را برطرف نکند به رسمیت شناختن این گروه نا ممکن است. او  هم‌چنان طالبان را  منظومه عجیب، ضد زن و جاهل خواند.
اوتونبایوا افزوده‌است که فتوا و فرمان‌های طالبان در میان مردم افغانستان محبوبیت ندارد و ادامه این وضعیت به اعتبار داخلی و بین المللی طالبان آسیب بیشتر می‌رساند.
از سوی هم ودانت پتیل، معاون سخن‌گویی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه، 31 جوزا در یک نشست مطبوعاتی گفت: «حقوق زنان یک جز مهم برای پذیرش و مشروعیت بین المللی طالبان است.» او در ادامه تصریح کرده‌است که تا زمانی طالبان مانند نصف دیگر جمعیت افغانستان (مردان) به زنان حقوق قائل نشوند، نه تنها آینده افغانستان را عقب نگه‌میدارند، بلکه به گونه مداوم در مقابل تقاضای خودشان می‌ایستند.
در نشست شورای امنیت سازمان ملل، امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل گفته‌است که ممنوعیت قاچاق مواد مخدر در افغانستان کامل نشده و تجارت غیر قانونی مواد مخدر هم‌چنان در این کشور پایدار است.
او نگرانی خود را از بهر گسترش آزمایشگاه‌های تولید و قاچاق مواد صنعتی هم‌چون متامفتامین، ابراز نمود.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا