اخبار افغانستان

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان: تعلیق فعالیت دو تلویزیون خصوصی توسط گروه طالبان خلاف قانون رسانه‌‌ها است

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان: تعلیق فعالیت دو تلویزیون خصوصی توسط گروه طالبان خلاف قانون رسانه‌‌ها است

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان تعلیق فعالیت تلویزیون‌های خصوصی «نور» و «بریا» را خلاف قانون رسانه‌های همگانی و اقدام برای فشار و محدودکردن فعالیت‌ رسانه‌های آزاد دانسته و آن را محکوم کرده است.

فعالیت این دو رسانه به دستور کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به تعلیق د‌رآمده و دروازه‌های آن‌ها در کابل بسته شده‌ است.

ذبیح‌الله سادات، از اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای گروه طالبان به مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان گفته است که فعالیت هر دو رسانه به‌دلیل «تخلف از اصول رسانه‌ای» و «منافع ملی خراسان‌افغانستان» تعلیق شده است.

به‌گفته‌ی وی، کمیسیون دستور داده است تا زمانی که به پرونده‌ی این دو تلویزیون از سوی دادگاه گروه طالبان رسیدگی می‌شود، دروازه‌ی هر دو رسانه بسته شود.

سادات گفته است که برخی از اتهام‌های مطرح‌شده علیه تلویزیون نور، نشر موسیقی و نپوشیدن ماسک از سوی کارمندان زن این رسانه در هنگام کار است.

همچنین به‌گفته‌ی او، تلویزیون بریا نیز در ارتباط به نشر سخنان اخیر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در مورد روابط گروه طالبان با امریکا قبلا هشدار دریافت کرده بود.

تلویزیون نور از سوی حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی حمایت می‌شود. تلویزیون بریا هم متعلق به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی است.

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان گفته است که تعلیق فعالیت تلویزیون‌های نور و بریا و بستن دروازه‌های این دو رسانه‌ی خصوصی را خلاف قانون رسانه‌ها و اقدامی در جهت فشار و محدود‌کردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد می‌داند.

این مرکز افزوده است آنچه که کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای گروه طالبان به‌عنوان تخلف این دو رسانه برشمرده است، در حقیقت جزو حقوق قانونی رسانه‌ها است.

پس از تسلط دوباره گروه طالبان بر کشور؛ این گروه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه رسانه‌ها وضع کردند که اکثریت رسانه‌ها متوقف و تعداد زیادی از خبرنگاران کشور را ترک کردند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا