اخبار افغانستان

قاچاق مواد مخدر، فساد اخلاقی و ظلم ولسوال گروه طالبان در شهرستان درقد تخار

منابع مردمی در گفتگو با خبرگزاری پایگاه گفته اند که مولوی شمس الدین همایون، فرماندار(ولسوال) طالبان برای شهرستان درقد استان تخار از هیچ ظلم و ستم در حق مردم دریغ نمی‌کند و به گونه گسترده دست به غصب زمین‌های مردم و دولتی زده است.
به قول این منابع مولوی شمس الدین، با ایجاد گروه‌های مسلح در سطح محلات از مردم باج گیری می‌کند و در قاچاق گسترده مواد مخدر به تاجیکستان دست دارد. این منابع می‌گویند هدف از ایجاد گروه های مسلح در مناطق مرزی زمینه سازی برای قاچاق مواد مخدر به تاجیکستان است.
یک باشنده محل در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری پایگاه امروز پنج‌شنبه، 30 قوس، گفت که مولوی شمس الدین همایون، افراد
نزدیک به خود را در سطح روستا ها به حیث مسئول تعین کرده و از مردم به زور میل تفنگ باج می‌کند. این منبع مردمی گفت کسانی که حاضر به پرداخت پول نشوند به بهانه‌های مختلف بازداشت، شکنجه و زندانی می شوند.
همین منبع همچنان گفت که این فرماندار(ولسوال) طالبان کمک‌های بشردوستانه در شهرستان درقد را میان نیروها و افراد وفادار به خودش توزیع می‌کند که این باعث شده است فقرا و نیازمندان به مشکلات زیادی در سطح این شهرستان مواجه شوند.
یک منبع معتبر به خبرگزاری پایگاه تایید کرد که مولوی شمس الدین همایون، فرمانده گروه طالبان در شهرستان درقد دست به ظلم و آزار و اذیت مردم زده و کارمندان اداره فرمانداری را به شدت لت و کوب، توهین و تحقیر می‌کند.
این منبع افزود که مولوی شمس الدین یک باند بزرگ قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده و روابط او با فرمانده امنیه و مدیراستخبارات گروه طالبان در شهرستان درقد نیز به شدت تیره است از همین رو با ایجاد گروه های مسلح در سطح روستاهای شهرستان درقد تلاش می کند که  باعث آزار و اذیت مردم شود و زمینه قاچاق مواد مخدر را نیز در منطقه مساعد سازد.
این فرمانده گروه طالبان همچنان متهم است که صدها جریب زمین دولتی را در این شهرستان غصب کرده و اکنون در حالی نمره سازی و توزیع آن است.
جزیره درقد در هم مرزی با تاجیکستان یکی از عمده ترین و مهم ترین راه ترانزیت مواد مخدر به آسیای میانه است. منابع مستقل تایید می کنند که اکنون بزرگترین خرید و فروش مواد مخدر در مرزهای تاجیکستان از طریق فرماندهان گروه طالبان صورت می‌گیرد و اکنون بهای تریاک در بازارهای محلی نیز چندین برابر شده است. شماری از منابع گفتند قاچاق مواد مخدر و زمینه سازی برای قاچاق از سوی فرماندن طالبان در شهرستان‌های مرزی باعث شده است بهای تریاک در بازارهای محلی استان بدخشان نیز به گونه بی سابقه افزایش یابد.
تاجیکستان پیش از این نیز از افزایش قاچاق مواد مخدر از طریق مرزهایش به افغانستان ابراز نکرده و از سازمان های بین المللی خواسته که برای مبارزه با مواد مخدر مبارزات جدی را روی دست گیرند. با این حال طالبان مدعی اند که در برابر کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مبارزه جدی را آغاز کرده اند.

خبرگزاری پایگاه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا