اخبار افغانستان

طالبان عاملین آپارتاید جنسیتی در افغانستان هستند

منبع: خبرگزاری کاپیتل نیوز”capital news”

برگردان از انگلیسی به فارسی: یحیی فیضی

سیمرغ، کابل: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نگرانی خود را مبنی بر عدم رعایت حقوق زنان در افغانستان و نقض صریح حقوق بشر از سوی  طالبان ابراز نموده و در جلسه افتتاحیه شورای امنیت سازمان ملل، گفته‌است که طالبان عملاً زنان و دختران را از اساسی ترین حقوق شان در افغانستان محروم کردند.

در گزارش مشترکی که روز یک‌شنبه 25 جون از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل افغانستان و کمیسیون مبارزه علیه تبعیض جسنیتی، به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شده است در آن ریچارد بنت و دوروتی استراداتنک گفتند که زنان و دختران افغانستانی در بدترین وضعیت به سر می برند.

در این گزارش از گروه طالبان خواسته شده است که حقوق زنان ودختران افغانستانی را برگردانند و به قوانین حقوق بشری احترام بگذارند.

 همچنین در گزارش آمده است، جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد به تبعیض گسترده که از سوی طالبان  علیه زنان و دختران در افغانستان صورت گرفته توجه بیشتری داشته باشند و این تبعیضات را برطرف کند.

گزارش‌گران مدعی هستند، تبعیض جدی، سیستماتیک و نهادینه شده علیه زنان و دختران در تحت سیطره طالبان در افغانستان بیان‌گر این است که این گروه عاملین اساسی نقض حقوق بشر و آپارتاید جنسیتی هستند.

نادا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با تایید اظهارات و نگرانی‌ها دو گزارش‌گر گفته‌است: «عملاً در طول 22 ماه گذشته، هر جنبه‌ای از زندگی زنان و دختران از سوی طالبان محدود شده است. آنها از هر جهت مورد تبعیض قرار می گیرند.

آقای بنت بعنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر که برای انجام وظیفه به استان‌های کابل و مزار شریف در افغانستان سفر کرده است.

 آقای بنت تایید کرد که او گزارش از بهبود وضعیت حقوق بشری در افغانستان ندارد و او افزوده‌است، در تحت حاکمیت طالبان زنان و اقلیت های قومی جایگاهی ندارند، نوع حکومت شان تک قومی است و به سایر اقوام و جبهه مقاومت که در برابر تفکر طالبان مبارزه می کنند توجه‌ی از سوی این گروه صورت نمی گیرد و این عدم توجه در ذات خود چالش زا است.

خانم اکبر همچنین بر تضاد بین حکومت طالبان با سایر کشورهای مسلمان در سطح منطقه و فرا منطفه اشاره کرد که در سایر کشور های اسلامی زنان مجاز به تحصیل و دنبال کردن رویاهای شان هستند و حتی سفر به فضا می نمایند و در مسایل سیاسی حضور فعال دارند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا