اخبار افغانستان

طالبان در بدخشان پیروان اسماعیلیه را مجبور به تغییر مذهب کردند

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: ویدیوی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که یک مرد در بدخشان در میان جمیعت بزرگ

مردم که شماری از طالبان نیز حضور دارند، کلمه شهادت را به صدای بلند می‌خواند.

این ویدیو امروز (پنج‌شنبه، ۱۲اسد) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، در ویدیو دیده می‌شود که دو ملا در کنار بیرق گروه طالبان در یک مسجد، کلمه شهادتین را به صورت اجباری برای یک شهروند اسماعیلیه در بدخشان تکرار می‌کنند و او نیز کلمه شهادت را می‌خواند.

منابع مستقل به خبرگزاری مقاومت تأیید می‌کنند که این مرد در منطقه غاران شهرستان اشکاشم بدخشان تغییر مذهب داده است. منابع می‌افزایند که یک فرد دیگر در شهرستان واخان این استان نیز در هفته گذشته وادار به تغییر مذهب شده است.

مرکز اسماعیلیه در لندن، به تلویزیون افغانستان انترنشنال، نیز تایید کرده که یک اسماعلیه در بدخشان به مذهب حنفی روی آورده است. این مرکز افزوده پس از آنکه این مرد هنگام مراجعه به دفتر فرماندار/ولسوال گروه طالبان نتوانست کمک دریافت کند، تغییر مذهب داد.

 یک پیرو مذهب اسماعلیه در گفتگو با خبرگزاری صدای مقاومت گفت که در روزهای اخیر طالبان پیروان این مذهب را در چند شهرستان بدخشان تشویق و تهدید کرده اند تا تغییر مذهب دهند. به گفته او کسانیکه پیرو مذهب اسماعلیه هستند، از خدمات دولتی و کمک‌های بشردوستانه نمی‌توانند مستفید شوند.

یک منبع معتبر گفت که این ویدیو در مسجد جامع اشکاشم ثبت شده و یک مرد اسماعیلیه که معتاد به مواد مخدر بوده، تغییر مذهب داده و از سوی طالبان مکلف به خواند کلمه شهادت شده است.

در حالیکه کلمه شهادات برای وارد شدن به اسلام خوانده می‌شود، طالبان پیروان مذهب اسماعیلیه را نیز وادار کرده اند که کلمه شهادت بخوانند؛ به باور گروه طالبان پیروان سایر مذاهب غیر حنفی مسلمان نیستند و برای پذیرش مذهب سنی باید کلمه شهادت بخوانند.

نشر این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده شهروندان افغانستان را به دنبال داشته و این عملکرد طالبان را نقد کرده اند.کابران شبکه‌های اجتماعی گفته اند که طالبان به تنوع مذهبی در کشور احترام بگذارند.

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی در واکنش به این ویدیو گفته است که گروه تروریستی طالبان با تضعیف تنوع افغانستان و شکستن همبستگی میان مذاهب مختلف کشور به تفرقه‌های مذهبی دامن می‌زنند.

علی میثم نظری، در رشته تویتی نگاشته است: « اخیراً طالبان مسلمانان شیعه اسماعیلی در استان بدخشان را هدف قرار داده و به دروغ آن‌ها را کافر خوانده و خواستار گرویدن آن‌ها به اسلام شده است.»

 آقای نظری در ادامه می‌افزاید: «برای بیش از یک هزار سال، سنی‌ها و شیعیان با هم زندگی مسالمت آمیزی داشته‌اند، ازدواج کرده‌اند و سرنوشت مشترکی در افغانستان داشته‌اند. مکتب عقلانی حنفی که مسلمانان سنی در افغانستان به دنبال آن هستند، هر کسی را که رو به مکه نماز می خواند، به رسمیت می شناسد و شهادت را به عنوان یک مسلمان مومن می خواند. با این حال، هدف این تروریست‌ها از بین بردن وحدت و تنوع ما از طریق چنین جنایات و ظلم شنیع است.

طالبان پس از حاکمیت بر افغانستان قانون اساسی کشور که تنوع مذهبی در افغانستان را به رسمیت می‌شناخت باطل کرده اند و تنها مذهب حنفی را رسمی میدانند و پیروان سایرمذاهب از نظر آنان مسلمان نیستند

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا