اخبار افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر: کاهش کمک‌ها سلامتی مردم افغانستان را به ‌خطر انداخته است

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که کاهش شدید کمک‌های خارجی به نظام صحی خراسان‌افغانستان، در کنار سوءاستفاده‌های جدی گروه طالبان علیه زنان و دختران، حق سلامت میلیون‌ها تن را با خطر انداخته است.
دیده‌بان حقوق بشر این اظهارات را در یک گزارش ۳۸ صفحه‌ای که با عنوان «فاجعه‌ای برای آینده قابل پیش‌بینی: بحران بهداشت و درمان افغانستان» روز دوشنبه، ۲۳ دلو منتشر شد، مطرح کرده است.
به گفته این نهاد، مردم خراسان‌افغانستان به‌دلیل بحران صحی در این کشور به‌طور فزاینده‌ای در برابر سوءتغذیه شدید و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند.
بربنیاد گزارش، تصامیم اهداکننده‌گان برای کاهش کمک‌های بشردوستانه، دست‌رسی به مراقبت‌های صحی را تضعیف، اقتصاد را بی‌ثبات و ناامنی غذایی را بدتر کرده است.
دیده‌بان حقوق بشر از فبروری ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ با مقام‌های امدادرسان افغان و خارجی، کارمندان و افراد نیازمند به مراقبت‌های صحی، در ۱۶ استان کشور مصاحبه کرده است.
نتایح این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که ممنوعیت استخدام زنان در نهادهای بشردوستانه توسط گروه طالبان، با ایجاد موانع اضافی برای ارایه کمک‌های عادلانه و محروم کردن زنان و خانواده‌های آنان از درآمد، بحران بشری را در کشور شدت بخشیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا