اخبار افغانستان

دست‌کم 1000 عضو طالبان پاکستانی در تخار مستقر شدند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، تخار: در چند روز گذشته، گروه گروه از اعضای تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و وزیرستانی‌های شمالی، به استان تخار در شمال شرق افغانستان رسیده و روند کوچ اجباری و دسته جمعی مردمان بومی این استان را آغاز کرده‌اند.
پس از آن‌که مقامات گروه طالبان اعلام کردند که به منظور کاهش نگرانی‌های دولت پاکستان، اعضای تحریک طالبان پاکستانی یا تی‌تی‌پی را به شمال افغانستان منتقل می‌کنند، روند جابجایی نیروهای اعضای تحریک طالبان پاکستانی در استان تخار آغاز شده است. اعضای این گروه تروریستی به کمک طالبان در شهرستان‌های هم مرز با تاجیکستان هجوم ‌آورده و باشندگان محل را که تاجیک‌ها و اوزبیک ها هستند مجبور به کوچ دسته جمعی کرده و خانه‌های‌شان را به خود گرفته اند.
شهرستان‌های ماورایی کوکچه تخار شامل 7 شهرستان می‌شود که به کشور تاجیکستان مرز طولانی دارد و برای همین به گروه های تروریستی حایز اهمیت می باشد.
شهرستان خواجه غار:
دست‌کم 250 تن از نیروهای تحریک طالبان پاکستانی از دو هفته به این‌سو در پل کوکچه از مربوطات شهرستان خواجه غار جای گرفته اند، این شهرستان حیثیت دروازه را به 7 شهرستان حوزه ماورای کوکچه دارد و از اهمیت مهم و استراتژیک برخوردار است. این شهرستان هم‌چنان با شهرستان دشت ارچی کندز و تاجیکستان مرز مشترک و طولانی دارد.
به قول یک باشنده محل که نخواست از او در این گزارش نامبرده شود، اعضای تحریک طالبان پاکستانی در ساختمان های قدیمی تاسیسات دولتی که بر فراز پل رود کوکچه قرار دارد، اسکان گزیده اند و به اساس گفته‌های خود شان قرار است به زودی خانواده‌های شان به این منطقه برسند و در این محل خانه سازی خواهند کرد.
یک تن دیگر از باشنده‌های محل در گفت‌وگو با خبرگزاری صدای افغانستان گفته‌است که اعضای تحریک طالبان پاکستانی که با سلاح‌های مختلف تجهیز هستند گاه گاهی در بازار های محلی گشت و گذار می‌کنند و با مردم حرف و ارتباط برقرار نمی‌کنند.
شهرستان دشت قلعه:
حدود 300 عضو تحریک طالبان پاکستان در جریان 10 روز گذشته در نزدیک دروازه ورودی شهرستان دشت قلعه جای گرفته اند،

که همه شان با سلاح‌های مختلف مجهز هستند.
یک باشنده شهرستان دشت قلعه که در بازار این شهرستان فروشگاه دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری صدای افغانستان گفت که اعضای تحریک طالبان پاکستانی با نشان های تی‌تی‌پی در بازار محلی گشت و گذار می‌کنند و اعضای طالبان نیز گاهی آنان را همراهی می‌کنند. به گفته این باشنده محل، طالبان در روستای «پنگانی» یک حویلی بزرگ مربوط به مامور حسن ریس سابق شورای صلح در استان تخار را به کرایه گرفته اند که اعضای تحریک طالبان پاکستانی در آن زندگی می‌کنند. این باشنده محل گفت که قرار گفته‌های مسئولین محلی طالبان به زودی خانواده‌های این افراد نیز به شهرستان دشت قلعه خواهند رسید. او گفت که طالبان محلی در حالی تدارک جای برای خانواده های این افراد هستند. دشت قلعه نیز مرز طولانی با تاجیکستان دارد و گذرگاه تجاری آی‌خانم در آن قرار گرفته‌است.
شهرستان خواجه بهاوالدین:
در روز های اخیر حدود 250 تن از نیروهای تحریک طالبان پاکستانی و وزیرستانی‌ها نیز به شهرستان خواجه بهاوالدین از دیگر شهرستان های ماورایی کوکچه تخار جای گرفته اند و دستور تخلیه یک روستایی 300 خانواده‌ای را داده اند. سه روز پیش برای مردم «سوجانی» هشدار داده شد که در کمترین فرصت خانه های شان را ترک کنند تا وزیرستانی های که به تازگی آمده اند در این خانه ها جای بگیرند. به روز سه‌شنبه، 29 جوزا، در روستای «سوجانی» میان مردم منطقه و وزیرستانی ها با هم درگیری اتفاق افتاد. درگیری زمانی رخ داد که وزیرستانی‌ها چند خانواده اوزبیک را به زور از خانه‌های‌شان بیرون کردند، اما دیگر مردمان روستا به کمک هم روستایان خود آمدند و منجر به درگیری فزیکی میان دو طرف شد. قرار گزارش های موثق که در اختیار خبرگزاری صدای افغانستان قرار گرفته در این درگیری 5 باشنده بومی و 3 وزیرستانی زخمی شده اند.
منابع معتبر به خبرگزاری صدای افغانستان گفتند که بیش از 200 تن از نیروهای تحریک طالبان پاکستانی چند ماه پیش نیز در کندک نیروهای سرحدی سابق در شهرستان خواجه بهاوالدین مستقر بوده‌اند که در بازار های محلی و مناطق مزدحم گشت و گذار نداشتند. به گفته این منابع، حالا این افراد با موتر های نظامیان سابق که در اختیار طالبان قرار گرفته در شهرستان خواجه بهاوالدین و ینگی قلعه رفت و آمد دارند.
یک منبع معتبر دیگر گفت که طالبان چند ماه پیش پاسگاه های سرحدی با تاجیکستان را از حضور طالبان محلی خالی کردند و افراد جدید را در آن گماشته‌اند که اکثریت شان

اعضای تی‌تی‌پی هستند. به گفته این منبع، اعضای تی‌تی‌پی در سرحدات تاجیکستان جابجا شده و با طالبان محلی ارتباط برقرار نمی‌کنند.
کوچ‌های اجباری و دسته جمعی خانواده‌های غیر پشتون:
به تازگی صدها خانواده‌ای وزیرستان در شهرستان خواجه بهاوالدین رسیده و دستور تخلیه روستای «سوجانی» را داده اند. در این منطقه اکثریت اوزبیک‌ها و تاجیک‌ها زندگی می‌کنند که از مردمان بومی محل به حساب می روند. تاکنون چند خانه از مردم محل مجبور به ترک خانه های شان شده اند و جنجال میان مردم محل وزیرستانی ها دوام دارد.
هرچند تا کنون مشخص نیست که کدام طرف پیروز میدان خواهند شد اما آنچه که سال گذشته رخ داد مردم یک ماه پس از مقاومت و ایستادگی مجبور شدند خانه های شان را به کوچی‌های وزیرستانی واگذار کنند. سال گذشته در شهرستان خواجه بهاوالدین دست‌کم 600 خانواده که اکثریت شان اوزبیک‌ها و مردم اصلی منطقه بودند، خانه های‌شان را از دست دادند. روستای مهاجر قشلاق، به گونه کامل تخلیه شد و بخش‌های از لاله گذر، نو بهار و شماری از روستاهای اطراف آن به گونه نسبتی از حضور غیر پشتون‌ها تخلیه گردید.
در پی هجوم سیل آسایی اعضای تحریک طالبان پاکستانی و وزیرستانی‌ها به شمال افغانستان در روزهای اخیر و کوچ های دسته جمعی شماری از مردمان بومی منطقه سیاسیون افغانستان و کشورهای منطقه نیز واکنش نشان دادند.
جبهه مقاومت ملی افغانستان، جابجایی وزیرستانی‌ها و اعضای تحریک طالبان پاکستانی را در شمال افغانستان، ماموریت خطرناک طالبان یاد کرده و گفته که کشور تحت اشغال یک گروه نیابتی و تروریستی منطقه قرار گرفته است. جبهه مقاومت ملی افغانستان گفته که آنان با مردم و بزرگان در منطقه به تماس هستند. به گفته جبهه مقاومت، طالبان در پی جابجایی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستانی، جماعت اسلامی انصار الله، داعش اصلی و داعش خراسان و چندین گروه تروریستی دیگر در جغرافیایی شمال شرق و شمال غرب هستند.
جبهه مقاومت ملی، این اقدام طالبان را زنگ خطر به کشور های منطقه و جهان خوانده‌است.
حزب جنبش به رهبری مارشال دوستم نیز گفته است که نمی‌گذاریم گورستان شهدا، امکان مقدس و ارزش های محلی زیر پای تجاوزگران پایمال شود. حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی، نیز از جابجایی وزیرستانی ها در شمال افغانستان به تندی انتقاد کرده و آن را خطر جدی برای منطقه دانسته است.
وزیران خارجه پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه نیز از طالبان خواسته که از جابجایی تحریک طالبان پاکستانی در شمال افغانستان خودداری کند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا