اخبار افغانستان

تظاهرات شهروندان افغانستان؛ «نسل‌کشی هزاره‌ها» و «آپارتاید جنسیتی» به رسمیت شناخته شود

شهروندان خراسان‌افغانستان در شهرهای مختلف جهان در اعتراض به حملات بر هزاره‌ها و رفتار گروه طالبان با زنان، تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند و خواستار به رسمیت‌شناسی «نسل‌کشی هزاره‌ها» و «آپارتاید جنسیتی» در خراسان‌افغانستان هستند.
برگزاری این اعتراضات روز یک‌شنبه( ۱ دلو/بهمن) در ۳۰ شهر و در کشورهای امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سویدن، ناروی، اتریش، سویدن، پرتگال، برازیل اندونیزیا و پاکستان هماهنگی شده است.
این اعتراضات از جمله در شهرهای رم ایتالیا، اسلام‌آباد پاکستان، استکهلم سویدن و برلین آلمان برگزار شده و در شماری از شهرهای جهان در حال برگزاری است.
در قطع‌نامه‌ی این تظاهر کنندگان آمده است که گروه طالبان در دو سال اخیر بیش از ۵۰ فرمان علیه آزادی زنان خراسان‌افغانستان صادر کرده‌اند که «وضع محدودیت‌های بی‌شمار و محرومیت‌های بی‌سابقه از حقوق‌ اساسی و منع کلیه‌ی زنان از آموزش، تحصیل، کار، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از جمله‌ی این محدودیت‌ها است».
در قطع‌نامه‌ی معترضان با اشاره به بازداشت دختران جوان از غرب کابل به‌دلیل «بدحجابی» از سوی گروه طالبان آمده است که این اقدام عموم ملت هزاره را نگران کرده و یکی از دلایل برگزاری «تظاهرات جهانی» امروز این موضوع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا