اخبار افغانستان

بیش از ۴۰ کشور در مورد جنگ اوکراین و روسیه در عربستان رای زنی کردند

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های ارشد اوکراینی گزارش داده است که مذاکرات در عربستان سعودی گام مثبتی در جهت حل‌وفصل مسالمت‌آمیز جنگ با روسیه بوده است. اما مسکو این نشست را تلاش محکوم به شکست در حمایت از کی‌ایف خوانده است.

در این نشست بیش از ۴۰ کشور جهان، از جمله چین، هند، آمریکا و کشورهای اروپایی که روز یک‌شنبه پایان یافت، شرکت کردند، اما روسیه به این نشست دعوت نشده بود.

اوکراین و متحدانش این مذاکرات را تلاشی برای کسب حمایت گسترده‌ی بین‌المللی از اصولی خواندند که کی‌یف می‌خواهد مبنای صلح باشد؛ از جمله خروج تمام نیروهای روسیه و بازگرداندن تمام خاک اوکراین به کنترل این کشور.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که می‌خواهد یک نشستی جهانی بر اساس این اصول در اواخر سال جاری برگزار شود.

۱۸ ماه پس از حمله‌ی روسیه به اوکراین، هر گونه چشم‌اندازی برای گفت‌وگوهای صلح مستقیم بین کی‌یف و مسکو دور از امکان به نظر می‌رسد و درگیری در خط مقدم در حال شدت‌گرفتن است. اما کشورهای مختلف در تلاش اند تا طرحی برای ختم جنگ میان روسیه و اوکراین بریزند.

آندری یرماک، رییس‌دفتر زلنسکی در بیانیه‌ی درباره‌ی مذاکرات جده گفت: «ما رایزنی‌های بسیار سازنده‌ای در مورد اصولی کلیدی داشتیم که بر اساس آن یک صلح عادلانه و پایدار باید بنا شود.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه روز یک‌شنبه به نقل از رسانه‌های دولتی این کشور گفت که این نشست «بازتابی از تلاش غرب برای ادامه‌ی تلاش‌های بیهوده و محکوم به شکست» برای بسیج جنوب جهان در حمایت از موضع زلنسکی است.

ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه گفته است که بدون مشارکت روسیه و در نظر گرفتن منابع آن هیچ نشست‌ی در مورد اوکراین اهمیت ندارد.

چندی قبل یک هیئتی از کشورهای آفریقایی با مقام‌های دو کشور دیدار و در مورد ختم جنگ گفت‌وگو کردند، اما این دیدار و گفت‌وگوها نتیجه‌ی در پی نداشت.

در همین حال یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفته است که اردوغان ریس جمهور ترکیه قصد دارد در جریان گفت‌وگو با پوتین در خصوص اوکراین پیشنهاد میانجی‌گری بدهد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا