تحلیل و تبصره سیاسی

بذر افشانی خلیل‌زاد در افغانستان چیست؟

نویسنده: شمش الدین حامد

زلمی خلیلزاد مذاکره کننده‌ی ایالات متحده‌ی امریکا با گروه طالبان در دوحه، در جلسه‌ی استعمایه کانگرس گفت:«ما در افغاستان بذرکاشتیم که در آینده میوه می‌دهد».
به نظر من نقطه‌ی مرکزی و گپ اصلی خلیلزاد همین بذرکاشتن درافغانستان بودکه ایشان درنشست استعماییه‌ی کانگرس مطرح کرد.
خلیلزاد توضیح نداد که بذر افشانی وی در افغانستان چه بود که هزینه بیست ساله‌ی این کشور ( امریکا ) در پایش قربانی شد؟
پس از امضای موافقت نامه‌ی صلح دوحه با گروه طالبان، سوی ظن‌های زیادی از سوی آگاهان مطرح شد و گفته شد که این توافق نامه فراتر از آن چیزی است که تا آن زمان روشن شده بود.
با توجه به شک و تردیدهای زیادی که از همان آغاز در مورد توافق نامه دوحه و پهلوهای پنهان آن مطرح شده بود، حال این سوال به صورت جدی مطرح می‌شودکه بذر خلیلزاد و پهلوهای پنهان توافقنامه‌ی دوحه در افغاستان چیست؟
بذر کاشته شده‌ی خلیلزاد در افغانستان چیزی جز تبدیل کردن افغانستان به مرکز تروریزم نیست و ایجاد مدارس جهادی بی تردید نشانه‌ی روشن بذر کاشته شده‌ی امریکا در افغانستان است.
ایجاد مدارس دینی زنان و تقویت و گسترش آن نیز جز بذر کاشته شده‌ی خلیل زاد می باشد.
تامین هزینه‌ی مدارس، جهادی یا به عبارتی روشن‌تر، بذرکاشته شده‌ی خلیلزاد قطعا از توان گروه طالبان گدا بالاست و کمک‌های هفته وار امریکا در این راستا قابل فهم است.
امریکایی‌ها هرچند اعلان می‌کنند که کمک‌های هفته‌وار شان بشردوستانه است، اما به باور بسیاری از آگاهان این کمک‌ها در اختیار گروه طالبان قرار می‌گیرد تا بذر کاشته شده‌ی خلیلزاد را آبیاری کنند تا خوب‌تر به ثمر نشیند.
مبرهن است که امریکایی‌ها از پیش‌رفت اقتصادی چینایی‌ها و قدرمند شدن دولت جمهوری اسلامی ایران و خطر روسیه نگران اند و برای متوقف کردن چین، روسیه و ایران نیروی کم‌هزینه‌تر و شرورتر از گروه طالبان را ندیده و نیافته اند.
گروه طالبان می‌توانند دردسری جدی برای چیناییها ایجاد نمایند و مماشات و عقد قراردادها و پذیرفتن سفیر گروه گروه طالبان از سوی چین نمی‌تواند جلو رشد بذرکاشته شده‌ی خلیل زاد را بگیرد.
حضور نیروهای مسلح ایغورها در افغانستان تحت حاکمیت گروه طالبان یکی از ابزارهای نا امن سازی چین خواهدبود.
رفتارهای گروه طالبان از دوسال بدین‌سو در برابر ایران نشانه‌ی دیگر بذر به ثمر رسیده‌ی خلیلزاد است.
هر قدر که زمان بگذرد، بذر خلیل زاد جوانه می‌زند و تنومند می‌شود و مدارس جهادی میوه‌های بیشتری تقدیم کشورهای همسایه، آسیای میانه و منطقه می‌کنند.
بذر زلمی خلیلزاد آرامش کشورهای همسایه‌ی در حال، قدرتمند شدن و منطقه راکه خطر و تهدید جدی برای امریکا هستند برهم خواهد زد.
سیاست تعامل با گروه طالبان از سوی کشورهای همسایه و منطقه و جدی نگرفتن خطر گروه طالبان از سوی این کشورها فرصت رشد بذر کاشته شده‌ی خلیلزاد را بخوبی فراهم ساخته و می‌سازد.
بازی و تعامل با گروه طالبان از جانب کشورهای همسایه و منطقه به این دلیل بی‌نتیجه خواهد بود که قدرت دادن پول کلان در حد امریکا را ندارند و گروه طالبان این را بخوبی در یافته اند از این رو بیشتر به امریکا متمایل اند تا کشورهای منطقه.
جان گپ این است که کشورهای منطقه وقتی به عمق بذر خطر کاشته شده‌ی خلیلزاد پی‌خواهند برد که دیگر بذر مذکور تنومند و آماده‌ی ثمر شده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا