اخبار جهان

امام علی رحمان: نوروز در شعور مردم و نیاکان ما ریشه دوانده، حذفش ناممکن است

امام علی رحمان: نوروز در شعور مردم و نیاکان ما ریشه دوانده، حذفش ناممکن است

با فرارسیدن سال نو ۱۴۰۳ مردم تاجیکستان مثل سال‌های گذشته، جشنواره این روز را برگزار کردند و امام‌علی رحمان، رییس جمهور این کشور آن را افتتاح کرد.

رحمان روز چهارشنبه(۱ حمل/فروردین) در جشنواره نوروز گفته که رویدادها و دگرگونی‌های زیادی در زندگی «مردم آریایی» از جمله تاجیک‌ها طی هزاران سال رخ داده که منجر به ایجاد محدودیت‌ها در آیین‌ها و سنت‌های آنان شده است.

رحمان افزوده است: «اما نوروز مانند زبان و فرهنگ ملی در شعور نیاکان ما ریشه دوانده است و جایگاه آن در میان مردم ما به قدری قابل توجه است که هیچ مانع و نیرویی نتوانست آن را حذف کند.»

او‌ تصریح کرده که نوروز به دلیل ارتباط مستقیمش با طبیعت، انسان و سنت‌های جوامع در جهان ماندگار شده است.

از این روز در تاجیکستان در حالی تجلیل می‌شود که گروه طالبان در خراسان‌افغانستان محدودیت‌های شدیدی بر تجلیل از آن وضع کرده‌اند.

با آن هم، مردم در سراسر کشور هرچند نه آن‌طور که در گذشته، اما از این روز با تجمع‌های محدودتر تجلیل کرده‌اند.

نوروز به عنوان نماد تجدد و نوگرایی در کشورهای مختلف جهان از جمله حوزه نوروز مثل ایران، خراسان‌افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و اوزبیکستان تجلیل می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۰۹، آژانس آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نوروز را در فهرست میراث فرهنگی بشر قرار داد و در ۲۳ فبروری ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی نوروز را به رسمیت شناخت.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا