اخبار جهان

رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا: گروه طالبان هنوز هم یک گروه تروریستی اند

رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا: گروه طالبان هنوز هم یک گروه تروریستی اند

مارک میلی، رئيس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا گفت از دید او گروه طالبان با آن که قدرت را به‌دست گرفته هنوز هم یک سازمان تروریستی هستند‌.

او افزود که نتوانسته‌اند در خراسان‌افغانستان یک دولت واحد مستقل بسازند.

کانگرس امریکا شام (سه‌شنبه، ۲۹ حوت/اسفند) نشستی استماعیه درباره نحوه خروج نیروهای امریکایی از خراسان‌افغانستان با حضور مارک میلی و کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام برگزار کرد. در این نشست رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا گفت که بر اساس پیش‌بینی او، دولت خراسان‌افغانستان سقوط می‌کرد.

مارک میلی در جلسه استماعیه کانگرس اعتراف کرد که نتوانستند یک دولت در خراسان‌افغانستان بسازند. او آن را «ناکامی راهبردی» خواند.

میلی تاکید که در طرح و رایزنی بر سر شرایط موافقتنامه دوحه هیچ سهمی نداشتند و واشنگتن با آنها مشورت نکرد. این مقام ارشد امریکایی می‌گوید که گفت‌وگوی امریکا با گروه طالبان و امضای توافقنامه دوحه با این گروه، روحیه دولت و ارتش خراسان‌افغانستان را تضعیف کرد.

این مقام امریکایی در این نشست خاطر نشان کرد که تصمیم خروج از خراسان‌افغانستان یک‌شبه نه، بلکه یک دهه قبل گرفته شده بود. مارک میلی گفت که حاصل آنچه در خراسان‌افغانستان اتفاق افتاد نتیجه تصمیمات زیاد و عوامل متعددی بود.

میلی با انتقاد از امضأ توافق‌نامه دوحه، گفت که گروه طالبان به‌غیر از عدم حمله به نیروهای امریکایی، متباقی مواد موافقت‌نامه دوحه را نقض کرده‌اند. او افزود که امریکا باید شرایط سیاسی لازم برای تطبیق موافقت‌نامه دوحه را فراهم می‌کرد.

او گفت که این گروه با گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده روابط شان را حفظ کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا