تحلیل و تبصره سیاسیرویدادهای سیاسی

گروه طالبان ذخایر استراتیژیک مواد کمکی برای آسیب دیدگان حوادث را غارت کردند

نویسنده: محمد عبدالله

این گروه مانع امداد رسانی و عامل گسترش تلفات انسانی ناشی از سیلاب های اخیر در افغانستان اند، هیچگونه اراده و برنامه برای کاهش خطرات و امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث ندارند.

در حالیکه سیستم های هوا شناسی چندین روز پیش از وقوع حوادث، در مورد خطرات بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب ها هشدار داده بودند؛ اما گروه طالبان برای مدیریت حوادث، به ویژه برای کاهش خطرات سیلاب های مدهش و اطلاع رسانی از وقوع سیلاب ها هیچگونه اقدام نکردند.

سیلاب های اخیر در چند ولایت کشور جان بیش از پنجصد تن هموطنان ما را گرفت و ده‌ها هزار تن را آسیب دیده و بی سرپناه کرد که در شرایط کنونی نیاز جدی به کمک دارند. اکنون که چندین روز از سیلاب ها میگذرد؛ برای زخمی ها، بی سرپناه ها و آسیب دیدگان ناشی از سیلاب ها هیچگونه کمک صورت نگرفته است، آماده گی و یا برنامه ریزی برای رسیدگی به آسیب دیدگان وجود نداشته و ندارد و گروه طالبان درین راستا مقصر و مانع اصلی اند.

‌کاهش دهی خطرات، اطلاع رسانی از وقوع حوادث برای باشندگان در معرض خطر، آمادگی برای مبارزه در جریان حوادث، امداد رسانی برای آسیب دیدگان ناشی از حوادث از وظایف و مکلفیت های دولت هاست؛ اما طالبان که گروه غیر مسوول بوده و مردم افغانستان را به گروگان گرفته اند، نه تنها در امر مبارزه با حوادث کاری نکرده اند و نمی کنند؛ بلکه تاراج کننده دیپو های مبارزه با حوادث و مانع کمک رسانی میباشند.

افراد این گروه بعد از اشغال کابل و تصرف نهاد های مبارزه با حوادث، تمام دیپو ها و ذخایر استراتیژیک وزارت مبارزه با حوادث در کابل و ولایات را غارت کردند. مواد غذایی، خیمه ها، البسه، بسته های آشپزی، بسته های طبی کمک های اولیه، و سایر مواد و لوازم کمکی را که دراین دیپو ها ذخیره شده بود؛ توسط افراد طالبان تاراج و چپاول گردید.

بعد از غارت اموال و مواد دیپو های وزارت مبارزه با حوادث؛ ملا عباس آخند سرپرست آن وزارت بیش از پنجصد باب کانتینر چهل فوت را که مواد غذایی و اموال غیرغذایی درآن نگهداری می شد؛ به حراج گذاشت و به پاکستان انتقال داد؛ زیرا ملا عباس آخند از قبل در پاکستان سرمایه گذاری داشت و مالک یک شفاخانه شخصی و چند شرکت در آن کشور میباشد و چندین ماه میشود که در افغانستان حضور ندارد و در پاکستان به سر می برد.

معاون وزارت مبارزه با حوادث اداره طالبان (ملا عبدالولی سارنوال) که میانه خوب با ملا عباس آخند ندارد از یک سال بدین سو در ولایت غزنی به سر میبرد و در وزارت مربوطه حضور ندارد.

به علت تاراج ذخایر استراتیژیک و اموال وزارت مبارزه با حوادث توسط طالبان و بی مسوولیتی آنان در برابر دارایی های عامه و جان شهروندان، نهاد ها و ادارات کمک رسان به آسیب دیدگان حوادث؛ فلج گردیده است.

گروه طالبان بخاطر مدیریت بحران های ناشی از حوادث هیچ گونه دیدگاه تخصصی و عملکرد مسلکی ندارند و فاقد برنامه بوده و میباشند، و حتی در حوادث ناشی از سیلاب های اخیر، نه تنها اراده کمک رسانی نداشتند بلکه مانع رسیدگی و ارسال کمک های کشور های همسایه نیز گردیدند.

قبل از اشغال کابل توسط طالبان، نهاد های مسوول مدیریت بحران های ناشی از حوادث، با نهاد های مماثل کشور های همسایه و منطقه پروتوکول ها و اسناد همکاری دوجانبه و چندجانبه امضا نموده بودند که در صورت وقوع حوادث و حالات اضطرار، ضمن کشور آسیب دیده؛ کشور های همسایه و امضا کنندگان؛ در زمان وقوع چنین حوادث برای آسیب دیدگان کمک های لازم کنند؛ اما طالبان نخواستند که کشور های همسایه و امضا کنندگان تفاهمنامه های مذکور، بازماندگان قربانیان و آسیب دیدگان سیلاب های اخیر را یاری رسانند.

نهادهای بین المللی همکار و تمویل کننده وزارت مبارزه با حوادث، جریان غارت ذخایر استراتیژیک، انتقال صد ها باب کانتینر های حالت اضطرار وزارت مبارزه با حوادث را به پاکستان، بی اراده بودن و بی برنامه‌گی طالبان در امر مبارزه با حوادث را زیر نظر داشتند و از اینکه سران گروه طالبان به هشدار های موسسات مذکور توجه نکردند؛ نهاد های بین المللی تمویل کننده، همکاری خویش را با وزارت مبارزه با حوادث تعلیق کرده و حتی افغانستان را ترک کردند.

با توجه به عمق فاجعه، کثرت قربانیان و آسیب های شدید ناشی از سیلاب های اخیر و دشمنی گروه طالبان با بازماندگان قربانیان و آسیب دیدگان، هیچگونه همکاری و مساعدت در کوتاه مدت و برنامه مدیریت بحران در دراز مدت در دستور کار این گروه نبوده و نمیباشد، اراده برای کمک به آسیب دیدگان را ندارند و کماکان مردم افغانستان در معرض خطر باقی خواهند ماند و حوادث پیشبینی شده در آینده (ادامه سیلاب ها و خشکسالی)؛ بحران و قربانی های بیشتری در پی خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا