اخبار

وزیر داخله طالبان، رهبر این گروه را متهم به انحصار قدرت کرد

سیمرغ، کابل: طبق گزارش‌های منابع مختلف در این اواخر اختلافات میان سران گروه طالبان اوج گرفته‌است و برخی از مقامات این گروه از ملا هبت الله رهبر طالبان انتقاد کرده اند که در پی قدرت طلبی است.
منابع امروز سه شنبه، 25 دلو/ بهمن، به سیمرغ، می‌گویند، اختلافات شدید در این روزها میان اعضای رهبری گروه طالبان به‌وجود آمده‌ و احتمال درگیری‌های مسلحانه نیز میان افراد این گروه می‌رود.
به گفته‌ای برخی منابع، کابل و چند شهر بزرگ دیگر در چند روز اخیر چهره نظامی به خود گرفته و گزارش‌های پخش شد که رهبر شبکه حقانی، اقدام به حرکات مسلحانه علیه رهبر این گروه را دارد.
به گفته‌ای منابع، این اختلافات از گذشته‌ها در میان این گروه بالاخص شبکه حقانی و گروه طالبان قندهاری  وجود داشته که اکنون به گونه بی پیشینه تشدید شده است.
دو روز پیشتر سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله گروه طالبان از انحصار گرایی و قدرت طلبی ملا هبت الله، انتقاد شدید کرد.
سراج‌الدین حقانی افزود که ملاهبت الله در تمام شئون اجتماع مداخله می‌کند و تمام بخش‌های جامعه را در انحصار خود گرفته‌است.
این انتقاد رهبر شبکه حقانی از ملا هبت الله منجر به واکنش‌های تند ذبیح الله مجاهد سخن‌گویی ارشد گروه طالبان شد. ذبیح الله مجاهد در یک نشست خبری در پیوند به انتقادهای حقانی گفت: ” نباید از رهبر به گونه آشکار انتقاد صورت بگیرد باید رهبر به صورت پوشیده نقد شود.”
در همین حال عبدالسلام حنفی معاون اداری رییس الوزرا طالبان، نیز از رفتارهای مستبدانه رهبر طالبان انتقاد شدید کرد و گفت: مفتی که همه موارد را بالای مردم جامعه ممنوع قرار می‌دهد، باید بدیل  و راه کاری داشته باشد.”
او افزود اگر بالای کفیت و تقویت مراکز آموزشی کار صورت نگیرد و به معضلات امروزی کشور راه حل‌های منطقی سنجیده نشود، داشتن یک دولت مستقل و مترقی در افغانستان خیال و محال است.
هم‌چنان یکی دیگر از فرمانده‌هان اوزبیک‌تبار طالبان به نام عبدالباقی در شمال کشور در میان جمعی از هوادران‌اش با شکایت از رفتار تبعیض آمیز طالبان پشتون گفت: ما به جرم فارسی گفتن و پشتون نبودند سرکوب می‌شویم
با این حال برخی از تحلیل‌گران کشور، اختلافات طالبان را اختلافات سازمان‌های استخبارات منطقه و جهان می‌دانند و می‌گویند طالبان دسته دسته در خدمت استخبارات جهان قرار دارند و به دستور آن‌ها منافع سازمان‌های استخباراتی جهان را تامین می‌کنند.
این تحلیل‍‌گران تصریح کردند که طالبان افغانستان را میدان رقابت‎‌های سازمان‌‌های استخباراتی ساخته‌اند و به خاطر تامین منافع آن‌ها باهم اختلاف وحتی تقابل مسلحانه می‌کنند.
گفتنی‌است، از زمان که طالبان به قدرت رسیدند همواره اختلافات شدید میان این گروه وجود داشته‌است و طالبان پشتون‌تبار طالبان غیرپشتون را زندانی و یا از قدرت کنار زده‌اند، اما در این اواخر اختلافات شدید میان شبکه حقانی و جناح قندهاری که هردو جانب پشتون اند، بوجود آمده‌است.

سالارآزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا