اخبار جهان

فارین پالیسی: القاعده به خراسان‌افغانستان بازگشته و در حال رشد است

فارین پالیسی: القاعده به خراسان‌افغانستان بازگشته و در حال رشد است

لین اودانل، ستون‌نویس فارین پالیسی در مطلبی نوشته که القاعده به ترفندهای قدیمی خود در خراسان‌افغانستان بازگشته است و این گروه مانند قبل از طراحی حملات یازده سپتامبر، اردوگاه‌های آموزشی شبه‌نظامیان را اداره می‌کند.

در این مطلب آمده است که القاعده زمانی توسط اسامه بن لادن اداره می‌شد، در حال حاضر در عملیات‌های گروه طالبان نقش دارد، زیرا این گروه معادن خراسان‌افغانستان را غارت می‌کند و کمک‌های بین‌المللی را به قصد کاهش رنج میلیون‌ها روپیه می‌دزدند.

این نشریه به نقل از گزارش نشر نشده که در میان دیپلمات‌های غربی و مقامات سازمان ملل رد بدل شده افزوده است: «القاعده برای تسهیل جاه طلبی‌های خود هفته‌ای ده‌ها میلیون دالر از معادن طلا در استان‌های شمالی بدخشان و تخار خراسان‌افغانستان که ده‌ها هزار کارگر را استخدام می‌کند و توسط جنگ‌سالاران نزدیک به گروه طالبان محافظت می‌شود، جمع‌آوری می‌کند.»

در نسخه از این گزارش که به فارین پالیسی رسیده آمده است‌ که این پول نشان‌دهنده سهم ۲۵ درصدی درآمد حاصل از معادن طلا و سنگ‌های قیمتی است. بر علاوه ۱۱ معدن طلا دیگر این پول توسط دو جناح گروه طالبان با القاعده تقسیم می‌شود: جناح سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله گروه طالبان در کابل و جناح هب‌ت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در قندهار، که نشان می‌دهد هر دو رهبر، که به طور گسترده به عنوان رقیب اصلی شناخته می‌شوند، رابطه صمیمی با القاعده را به عنوان پیش‌برد منافع خود و هم‌چنین کمک می‌دانند.»

بر اساس این گزارش درآمد ماهانه گروه طالبان از معادن طلا به بیش از ۲۵ میلیون دالر می‌رسد، اگرچه این پول در بودجه رسمی این گروه دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش فارین پالیسی این پول «مستقیماً به جیب مقام‌های بلندپایه گروه طالبان و شبکه‌های شخصی آن‌ها می‌رود». این گزارش می‌گوید از زمان آغاز فعالیت معادن در اوایل سال ۲۰۲۲، سهم القاعده در مجموع به ۱۹۴.۴ میلیون دالر رسیده است.

براساس گزارش فارین پالیسی گروه طالبان بار دیگر به فرماندهان و عوامل القاعده هر چیزی را که نیاز دارند، «از اسلحه گرفته تا همسر، مسکن، پاسپورت و دسترسی به شبکه گسترده قاچاق» در اختیار آنان می‌گذارند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا