اخبار افغانستان

طرح جدید آمریکا به گروه طالبان؛ 50 در صد قدرت به نیروهای سیاسی و مدنی تعلق گیرد

منابع نزدیک به گروه طالبان می‌گویند که آمریکا طرح جدیدی را برای تشکیل دولت همه شمول به گروه طالبان سپرده است.
منبع که نمی‌خواهد نامی از او برده شود می‌گوید که آمریکایی‌ها یک فهرستی از چهره‌های تازه ای سیاسی را نیز به گروه طالبان سپرده تا در کابینه‌ای که در آینده قرار است شکل بگیرد آن‌ها سهیم شوند.
بر بنیاد اطلاعات منبع، در فهرستی که آمریکایی‌ها به گروه طالبان سپرده است، از چهره‌های سیاسی پیشین کسی دیده نمی‌شود و بیشتر چهره‌های تازه و مخالف گروه طالبان به نظر می‌خورد.
گفته می‌شود در این فهرست، فوزیه کوفی، شکریه بارکزی، سید طیب جواد، احمد مسعود، داوود ناجی، عارف رحمانی، عالیه یلماز، ضیا آریا نژاد، باتور دوستم و چهره‌های دیگر شامل هستند.
به گفته منابع، این طرح هفته گذشته به گروه طالبان ارایه شده و در نشست‌های کابینه طالبان و دیگر نشست‌های میان‌گروهی آن‌ها، روی آن بحث‌هایی صورت گرفته است.
ارایه این طرح در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر برخی از کشورهای منطقه و شماری از کشورهای اروپایی میزبان چهره‌های سیاسی ضد گروه طالبان بوده اند.
در همین حال کشور چین که گفته می‌شود نزدیک‌ترین شریک استراتیژیک گروه طالبان است اخیرا به شکل‌گیری دولت همه شمول تاکید کرده است و گفته است که اگر گروه طالبان‌خواهان به رسمیت شناسی شان هستند، باید به خواست‌های جامعه جهانی پاسخگو باشند.
روسیه که چندی پیش میزبان نشست نیروهای سیاسی ضد گروه طالبان بود نیز بارها به شکل‌گیری دولتی که در آن همه اقوام و گروه‌ها سهیم باشند، تاکید کرده است.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز روز گذشته در خطبه روز جمعه اش گفته بود که آمریکا در پی تشکیل حکومت همه شمول است که این گفته به واکنش ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان مواجه شد.
مجاهد گفته‌های حکمتیار را رد کرده و گفته است که امارت اسلامی وعده حکومت همه شمول را به کسی نداده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا