اخبار جهان

روزنامه جمهوری اسلامی: گروه طالبان گروهی تروریستی استند و ایران جلو برنامه‌های خطرناک آن‌ها را بگیرد

روزنامه جمهوری اسلامی نوش است که، اقدامات «حکومت خودخوانده گروه طالبان برای پاکسازی قومی، مذهبی و تحکیم پایه‌های نژادپرستی سرعت گرفته است.
این روزنامه در سرمقاله خود گروه طالبان را «گروه تروریستی و تکفیری» خوانده و گفته ایران با استفاده از اهرم‌های سیاسی با برنامه‌های خطرناک گروه طالبان مقابله کند.
روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به جابه‌جایی مهاجران توسط گروه طالبان در برخی استان‌ها از جمله در بامیان گفته است که این گروه در صدد اسکان گروه طالبان‌پشتون در این مناطق «برای ایجاد تغییر در بافت جمعیتی» است.
از نظر این روزنامه، بامیان و هزاره‌جات، از مناطق شیعه‌نشین و فارسی‌زبان خراسان‌افغانستان هستند که از نظر فرهنگی، سنتی و مذهبی با ایران همبستگی دیرینه دارند. به نوشته این روزنامه این جابه‌جایی تاثیر منفی مستقیمی بر روابط با ایران خواهد داشت.
روزنامه جمهوری اسلامی روز دوشنبه (چهارم جدی/دی) در سرمقاله خود به سخنان اخیر وزیر تحصیلات عالی گرده طالبان مبنی بر اینکه مردم خراسان‌افغانستان پیروان مذهب حنفی هستند اشاره کرده است.
این روزنامه سخنان ندا محمد ندیم را «دروغ» خواند و گفته است «حداقل یک سوم جمعیت خراسان‌افغانستان را پیروان مذهب جعفری تشکیل می‌دهند و علاوه بر آنان، سایر مذاهب اسلامی نیز در میان اقوام مختلف مردم خراسان‌افغانستان پیروانی دارند.»
این روزنامه تاکید کرده است انکار وجود مذاهب غیر از حنفی در خراسان‌افغانستان به این معنا است که «سران گروه طالبان در نظر دارند تمام مردم خراسان‌افغانستان را وادار کنند مذهب خود را ترک نموده و همگی پیرو مذهب حنفی شوند.»

روزنامه جمهوری اسلامی در گذشته نیز نقدهای تندی بر گروه طالبان و به جمهوری اسلامی ایران به خاطر برخوردهای مصلحت‌اندیشانه اش با این گروه، وارد کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا