اخبار افغانستان

بلینکن: فرمان‌های گروه طالبان آزادی‌های اساسی زنان و حقوق بشر را نقض می‌کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا می‌گوید در نشست دیروز”ائتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان خراسان‌افغانستان” گفت که گروه طالبان آزادی‌های اساسی زنان و حقوق بشر را نقض کرده اند.
بلینکن گفته است: «اما شاید مهم‌تر، به یک معنا، یا چیزی که باید به رسمیت شناخته شود، این است که آن‌ها (گروه طالبان) بر خلاف خواست مردم خراسان‌افغانستان نیز عمل می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد مردم معتقدند که زنان باید دسترسی برابر به آموزش داشته باشند.»
او اظهار داشت که محدودیت‌های گروه طالبان بر زنان، خلاف خواست مردم خراسان‌افغانستان است. او گفته است که اکثریت مردم خراسان‌افغانستان خواستار دسترسی زنان به آموزش هستند.
بلینکن این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۸ حوت/اسفند) در نشست «ائتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان خراسان‌افغانستان» که از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا و دانشگاه بوستون برگزار شده بود، بیان کرده است.
بلینکن گفته است که گروه طالبان همچنان زنان و دختران را از دسترسی به مکاتب متوسطه و دانشگاه‌ها محروم و از مشارکت آن‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد خراسان‌افغانستان جلوگیری می‌کنند.
وزیر خارجه‌ی امریکا اضافه کرده است که محدودیت‌های گروه طالبان ظرفیت خراسان‌افغانستان را سرکوب می‌کند.
او گفت که اگر زنان و دختران بتوانند یاد بگیرند یا کار کنند، کل کشور سود می‌برند.
او گفت: «فرصت‌های اقتصادی پیش‌نیاز صلح پایدار و امنیت پایدار است، بنابراین مشارکت زنان نیز به ایجاد جامعه انعطاف‌پذیرتر کمک می‌کند.»
بلینکن تأکید کرد که اگر به زنان و دختران اجازه داده نشود تا به تمام توانایی خود دست یابند، این ضرر برای خراسان‌افغانستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا