رویدادهای مهم

 از ۹۰ سالگی مهدی محقق نویسنده و پژوهش‌گر نام‌آشنای ایران در دامغان بزرگداشت شد

در این برنامه که نمایندگان دفتر بنیاد شهید احمد شاه مسعود(دکتر شمس الحق آریانفر و سید فضل الله قدسی) منحیث مهمان ویژه اشتراک داشتند، تعداد زیادی از فرهنگیان، علاقه‌مندان و دوست‌داران آقای محقق نیز اشتراک ورزیده بودند.
مهدی محقق پژوهنده‌ی اسلامی و استاد در دانشگاه‌های ایران، انگلیس، کانادا و مالیزیا است.
مهدی محقق  پژوهنده استثنایی، دانشمندی بزرگ، و یکی از دانشیان طراز اول جهان اسلام است و در علوم دینی، مقام اجتهاد را دارد.
مهدی محقق دکتری الهیات و دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دارد و در دانشگاه‌های لندن، کانادا و مالیزیا، فلسفه، کلام، عرفان و اندیشه اسلامی را به عربی و انگیسی تدریس کرده است.
محقق آثار فراوانی را در حوزه اسلامی به انگلیسی ترجمه و نشر کرده و در ایران مرکز مطالعات اسلامی را ساخته است و ۶۰ عنوان کتاب را با ۳۰ استاد و دانشمند خارجی و ایرانی کار و منتشر کرده است.
هم‌چنان با همکاری مرکز “نشر اندیشه و تمدن اسلامی مالیزیا” ۱۲ کتاب را در ایران چاپ کرد و در مرکز مفاخر اسلامی، ۲۰۰ بزرگداشت‌ و رساله را پیرامون شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار و نشر نمود.
محقق حیثیت نقطه وصل میان دانشگاهیان ایران و غرب را داشته و دانش و فرهنگ اسلامی را به غرب برد و دانشیان غربی را به دنبال خود به ایران آورد.
مهدی محقق، عضویت اکادمی‌های علوم مصر، سوریه، اردن و هند را دارد.
مهدی محقق نیز مثل داکتر معین، سعید نفیسی، خانلری، فروزانفر، زرین کوب و … در سایر جغرافیای زبان فارسی و به ویژه در افغانستان شناخته شده است.
اکثرا او را در افغانستان با تصحیح و شرح و نشر اثار ناصر خسرو بلخی میشناسند که این کار کرد او منبع معتبر در ادب فارسیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا