اخبار افغانستان

نامه مهرآمیز مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، عنوانی رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم
قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ:{ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ } [الحجرات: 10] ترجمه: «مومنان برادر یکدیگر اند؛ پس دو برادر خود را آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید که مشمول رحمت او شوید.»
حضور مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران
موفق، موید و سلامت باشید.
قبل از همه، مردم افغانستان و مهاجرینی که در جمهوری اسلامی حضور دارند از میزبانی مهرآگین دولت و مردم آگاه كشور برادر ایران قدردانی و سپاسگزاری می‌نماییم.
جنابعالی نیک مطلع هستند که در پی اتفاقات اخیر در افغانستان، صدها هزار انسان در معرض مشقت و سختی فراوان از جمله خطر محتمل از دست دادن جان قرار گرفتند و ناگزیر راه هجرت به سرزمین امن ایران را در پیش گرفتند. مردم افغانستان به این باورند که عنایت به حقوق و مشترکات، جدایی این دو سرزمین و ملت را ناممکن ساخته است، از آن جمله؛ حق همسایگی، حق اخوت اسلامی، حق فرهنگی، زبانی و تمدنی، حق هجرت و مظلومیت، حق ملت واحد بودن، حق امت واحد بودن، حق ملت اسلام بودن و سایر حقوق.
بی‌تردید که عنایت و رعایت حقوق یادشده، ملت ایران را در جایگاه بلند «انصار» قرار داده است. پوشیده نیست «عقد مواخات» که پیامبر اعظم اسلام(ص) بین مهاجرین و انصار در مدینه و در میان انبوهی از دشواری‌ها عقدکرد، شالوده تمدن شکوهمندی را شکل داد که برکاتش در پهنای گیتی تا فرداهای دور استمرار خواهد داشت.
امروزه یکبار دیگر ژرفای اثرگذاری واژه‌های مهاجر و انصار در رگ‌های وجدان دینی و انسانی دو ملت می‌دود و دشواری‌های موجود را تحمل‌پذیر می‌سازد.
اما فعلا وضعیت مهاجرین افغانستانی شرایط ویژه‌ای دارد. بعد از طرح قابل‌تحسین سرشماری که به همت بزرگ دولت جناب آقای رئیسی صورت گرفت، امیدها به تغییر موانع اداری برای استحکام پیوند گسترده دو ملت ایران و افغانستان شدت گرفت. ولی مهاجرین افغانستانی پناه آورده به ایران که به فرموده جنابعالی ایران را همواره خانه امید خود می‌دانستند، امروز با مشکلات و سختی‌های عدیده‌ای مواجه شده‌اند. در تمام این سالها پناه اصلی مهاجرین شخص جنابعالی بوده‌اید و این بار نیز به شما روی آورده‌‌ایم تا برخی از مشکلاتی که افغانستانی‌های مقیم ایران را آزار می‌دهد و در عین حال تحقق برادری و برابری که مقدمه تشکیل تمدن اسلامی هستند را به تاخیر می‌اندازد با شما در میان بگذاریم.
مشکلات متعددی تداوم زندگی در جمهوری اسلامی را برای مهاجرین دشوار ساخته از آن جمله:
برخی گروه های مهاجر در صورت برگشت به افغانستان با خطر مرگ قطعی مواجه‌اند و حالا به دلیل پایان مهلت روادیدها در اضطرار دردآوری قرار داراند.
مهاجرین افغانستانی در امکانات اولیه زندگی مثل بیمه خدمات درمانی دچار مشکل‌اند. علاوه بر آن صدور، تمدید و خدمات کارت‌بانک‌ها برای مهاجرین مدام با مشکل مواجه می‌شود و مهاجرین به دلیل مقتضیات امروز زندگی در ایران حتی در خرید نان از نانوایی‌ها به مشکل خورده‌اند.
اما آنچه امروز وضعیت را برای تعداد قابل‌توجهی از مهاجرین افغانستانی سخت و به شدت غمبار ساخته، وضعیت تحصیل کودکان افغانستانی است.
توصیه سرنوشت‌ساز و اقدام مهم آن رهبر معظم مبنی بر اینکه:«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند» کودکان افغانستانی را به آرزوهای دور و درازشان رسانید و نتیجه مبارک آن یعنی وجود هزاران جوان تحصیل یافته متعهد در کشور ما امروز بیش از پیش مشخص شده است.این اقدام، انقلابی در تاریخ حضور مهاجرین افغانستانی در ایران بود و باعث سربلندی و مایه عزت مسلمین و ایرانی‌ها و افغانستانی‌های دلداده به انقلاب اسلامی شد.
اما امسال در کمال تاسف و ناباوری کودکان افغانستانی که در جمهوری اسلامی ایران زیست دارند، دوباره به همان مشکل «راه‌نیافتن» به مدارس دچار شده‌اند. اکنون نه تنها کودکان بدون مدرک –که در توصیه شما به صورت مشخص لزوم تحصیل آنها ذکر شده بود– بلکه کودکان خانواده‌هایی که با فراخوان جمهوری اسلامی برای سرشماری در این طرح شرکت کرده‌، حضورشان را به ثبت رسانده‌ و برگه اقامت موقت هم دریافت کرده‌اند امروز از تحصیل محروم شده‌اند.
لازم به ذکر است مهاجرین حاضر در ایران ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارند که خود می‌تواند موانع پیش روی را جابه‌جا کند. از جمله اتحادیه پزشکان افغانی که با هزینه خود می‌توانند درمانگاهی برای مهاجرین و مشکلات درمانی آنها تاسیس کنند و فقط منتظر مجوزی هستند که صادر نمی‌شود و یا اینکه تعداد زیادی از معلمان و فرهنگیان افغانستانی به ایران هجرت کرده‌اند که می‌توانند در امر تحصیل کودکان باری از دوش دولت برادر ایران بردارند.
با توجه به زمان بسیار اندک باقیمانده تا شروع سال تحصیلی در ایران تمنا داریم ، در پرتو اخوت اسلامی، رأفت انسانی و یگانگی فرهنگی  با عنایت و هدایت مقام معظم –دامت برکاته– این کودکان بازمانده از تحصیل، نیازمند محبت و دستورتان برای تعیین تکلیف سریع‌تر خویش هستند، که بی‌شک این بزرگترین هدیه جناب‌عالی و جمهوری اسلامی ایران به این اقشار مهاجر و مظلوم خواهد بود.

با احترام
از طرف مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران
و بنیاد قهرمان ملی شهید “احمدشاه مسعود”

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا