رویدادهای فرهنگی

«چهار دهه ایستاده‌گی و مقاومت در برابر تجاوز»

در برنامه‌ی که به مناسبت ششم جدی روز لشکرکشی اتحاد شوروی به افغانستان در دفتر بیناد شهید احمد شاه مسعود- مشهد برگزار شده بود، شماری از فرماندهان جهادی، مقاومت‌گران، نویسندگان و جوانان اشتراک ورزیده بودند.

در آغاز برنامه قاضی عبدالرحیم رهین وکیل اسبق پارلمان به سخنرانی پرداخت و از 6 جدی روزه سیاه تاریخ افغانستان یاد آوری کرد و گفت اتحاد شوروی در این روز با 110 هزار سرباز از زمین و هوا بالای افغانستان حمله نمودند که در نتیجه آن، افغانستان همه دار و ندار خود را از دست داد و شماری زیادی از مردم افغانستان نیز به شهادت رسیدند، و ملیون ها تن دیگر آوراده شدند که تا هنوز رنج آواره گی را می‌کشند.

وی کودتای هفت ثور را سر آغاز بدبختی کشور ما دانسته و گفت که مردم افغانستان در برابر حکومت کمونیستی شروع به قیام کردند، که منحیث نمونه می توان از حماسه و قیام 24 حوت هرات، قیام غور و قیام کابل نام برد.

آقای رهین در ادامه سخنرانی خود گفت که ملت پا برهنه با شکم گرسنه در برابر مجهزترین ارتش دنیا مقاومت کرد تا اینکه ارتش سرخ با ناکامی افغانستان را ترک گفت.

به گفته قاضی رحیم در نتیجه جهاد افغانستان بود که مکتب کمونیزم در جهان شکست خورد و شمار زیادی از کشورها ازاد شدند. وقتی مجاهدین به پیروزی رسیدند، نتوانستند یک حکومت مشروع و  مردمی را تشکیل بدهند، درنتیجه اختلافات و جنجال‌های داخلی مجاهدین بود که طالبان به وجود آمدند و سالها است که مردم افغانستان ازین بابت رنج می‌کشند.

عبدالرحیم رهین در ادامه سخنان خود افزود، شما در کجای دنیا سراغ دارید که درواز‌ه‌های علم و دانش با استفاده از نام اسلام مسدود شده باشد و کدام کشور اسلامی دست به چنین کاری زده است؟ در حالی که اسلام دین معتدل است دین تمدن است دین پیشرفت است، به گفته وی کسانی در پس پرده هستند که طالبان را مدریت می‌کنند و از این گروه ابزاری برای بد نام سازی اسلام استفاده می‌کنند.

IMG 20221231 WA0098

سخنران دیگر این برنامه حمیدالله توخی نماینده پیشین مجلس نمایندگان و از مجاهدان سابقه دار بود؛ او گفت که ما در افغانستان هم روزهای خوب داریم و هم روزهای بد. به گفته وی هفت 6 جدی مصادف است  با تجاوز جماهیر شوری به افغانستان یکی از روز های بسیار بدی در تاریخ ما است که این کشورها با فرستادن ده‌ها هزار سرباز در مقابل مردم ما قرار گرفتند و در اخر با شکست مواجه شده و کشور ما را ترک کردند.

 به گفته وی در نتیجه جهاد افغانستان بود که مرز های مکتب کمونیزم در آسیای مرکزی تا سرحدات منگولیا در هم شگست.

او گفت رنجی را که ملت افغانستان کشیده است، هیچ ملتی در دنیا نظیر انرا ندیده است: میلون‌ها افغانسانی مهاجر و اواره شدند. توخی گفت اگر سران مجاهدین با هم مشکلات شان را حل می کردن و به جنگ با یک دیگر رو نمی اوردند، حالا شاید ما در یک وضع بهتری قرار می داشتیم.

عبدالرحمان توخی در ادامه سخنان خود افزود: افغانستان متعلق به همه است و ما در تعین سرنوشت خود حق مساوی داریم.

IMG 20221231 WA0099

 عبدالحفیظ منصور از چهره های شناخته شده و عضو پیشین مجلس نمایندگان در دوران جمهوریت، نیز از سخنرانان این برنامه بود و در سخنانش گفت که 42 سال از تجاوز شوروی به افغانستان می‍گذرد، اتحاد جماهیر شوروی با این حمله، هم خود را تباه کرد و هم کشور ما را. منصور گفت اتحاد شوری در کنار دیگر جنایاتی که در کشور ما انجام داد، یکی هم جنایت هولناک سالنگ بود؛ آنها حدود 600 تن را حین خروج شان در دوطرف سالنگ به گلوله بستند که این جنایت بشری را مردم ما هرگز فراموش نمیکنند.

منصور در ادامه صحبت های خود در مورد مقاومت پرداخت و گفت مقاومت مال همه مردم افغانستان است و از هیچ گروه سیاسی مذهبی و قومی نماینده‌گی نمی‌کند، فقط هدف ما دفاع از مردم و آزادی افغانستان است.

IMG 20221231 WA0097 1

ناصر وطنیار نیز یکی دیگری از سخنرانان این محفل بود. او دلیل تجاوز شوروی به افغانستان را سیاست از بین بردن سیاست بی‌طرفی افغانستان توسط محمد داود خان دانست  به نظر او تا زمانی که ما نتوانیم در دولت داری خود سیاست متوازن با کشور ها را به وجود آوریم، هیچگاهی به ثبات نمی‌رسیم.

وی در صحبت های خود جریان مقاومت را یک جریان اعتدال گرا و فراگیر گفت.

IMG 20221231 WA0096

سخنران اخیر این محفل مولوی فضل الکریم سراجی عضوه شورای علمای جبهه مقاومت ملی در بیانات خود از شهدای دوران جهاد و مقاومت یاد کرد و گفت شهدا با خداوند معامله کردند و برای نجات و ازادی کشور خود تا پای جان رزمیدند.

وی در سخنان خود گفت وظیفه همه ما است تا از خون و آزمانهای شهدای خود حفاظت و پاسداری نمایم.

مولوی سراجی افزود امروز افغانستان بیش از هرچیزی نیاز به یک پارچگی و متحد بودن مردم ما نیاز دارد تا بتوانیم در برابر گروه طالبان مبارزه نمایم.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا