اخبار افغانستان

همه افغان‌ها بدون ترس از تهدید حق آزادی بیان و عقیده دارند

سیمرغ، کابل: دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان[یوناما] در واکنش به بازداشت ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زن و چهارتن دیگر از همراهانش گفته است که با گروه طالبان تماس شده و خواستار وضاحت در مورد وضعیت آنان گردیده است.
منابع امروز شنبه، ۱۳ عقرب/آبان، در خبرنامه معاونت سازمان ملل متحد آمده است که« همه افغان‌ها بدون ترس از تهدید و بازداشت، از حق اساسی تجمع مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و عقیده، برخودارند.» این نهاد همچنان در توییترش نگاشته است که؛ «با طالبان در زمینه بازداشت ظریفه یعقوبی و ۴ فرد دیگر که در دیروز در کابل بازداشت شدند، در تماس شده است.»
این در حالی‌ست که استخبارات طالبان روز گذشته، ظریفه یعقوبی و چندین تن دیگر از جمله خبرنگاران را، در جریان یک نشست خبری در دشت برچی از مربوطات ناحیه ۱۳ شهر کابل بازداشت کردند.
نشست خبری فعالان زن در افغانستان، که روز پنج‌شنبه ۱۱ عقرب/آبان برای اعلام «جنبش زنان افغانستان برای برابری» برگزار شده بود، به زور اسلحه و خشونت طالبان برهم خورد و سایر اشتراک کنندگان متواری شدند.
یک منبع در صحبت با خبرگزاری صدای افغانستان گفته است که استخبارات گروه طالبان تلفن‌های همراه تمام اشتراک کنندگان را نیز بررسی کردند.
پس از بازداشت ۵ تن از فعالان زن در کابل، کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتک «ظریفه یعقوبی را آزاد کنید» به این عملکرد طالبان واکنش نشان داده و این خبر بازتاب گسترده‌ای در سطح شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.
این در حالی‌ست که پیش از این نیز عملکرد خشونت‌آمیز گروه طالبان واکنش جدی شهروندان افغانستان را بر انگیخته بود و در اکثر موارد، این واکنش‌ها از شبکه‌های اجتماعی و هشتک‌های متعدد قابل رویت بوده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا