اخبار افغانستان

کشته شدن 15 نیرو طالبان در تخار

سیمرغ ، تخار: در ماه های اخیر میانه‌ی طالبان پشتون با تاجیک، اوزبیک و هزاره در استان‌های شمالی کشور به هم خورده و با یک دیگر وارد جنگ های مسلحانه شده اند که شماری از افراد شان در این درگیری ها کشته، زخمی و زندانی شده اند.
در دو هفته اخیر طالبان پشتون‌تبار با طالبان تاجیک و ازوبیک‌تبار در استان تخار 4 بار با هم درگیر شدند و یک مورد هم از سوی قصد به جان یک فرمانده اوزبیک تبار طالبان توسط طالبان پشتون تبار گزارش شد.
نخستین حمله دو هفته اخیر در شهرستان خواجه بهاوالدین در حوزه ماواریی کوکچه استان تخار میان طالبان اوزبیک و پشتون‌تبار رخ داد، این درگیری به تاریخ 20 سرطان/ تیر از روز های عید قربان در میان بازار این شهرستان رخ داد که ضمن کشته شدن چهار تن از نیروهای طالبان پشتون تبار یک‌باشنده این شهرستان نیز کشته شد. درگیری میان یک فرمانده طالبان به نام عادل‌کبچه و طالبان پشتون تبار بود که با پا در میانی ولسوال و فرمانده طالبان برای شهرستان خواجه بهاوالدین و بازداشت پسر عادل‌کبچه توسط استخبارات طالبان پایان یافت.
دومین درگیری میان طالبان پشتون و تاجیک‌تبار در شهرستان کلفگان استان تخار رخ داد، به اساس گزارش‌های رسیده از محل مولوی عزیز یک فرمانده طالبان به دلیل اختلافات داخلی شان، پرچم سه رنگ افغانستان را در روستای گزستان بر افراشت که منجر به درگیری و بازداشت این فرمانده طالبان شد.در یک مورد دیگر به تاریخ 26 سرطان/ تیر  انفجاری بزرگ‌ای در مقابل خانه یک‌ فرمانده اوزبیک‌تبار گروه طالبان در شهرستان بهارک استان تخار رخ داد که 6 تن از نیروهای اوزبیک طالبان در این درویداد کشته و زخمی شدند، منابع به خبرگزاری صدای افغانستان تاید می‌کنند که طالبان پشتون تبار به منظور کشتن یک فرمانده اوزبیک این گروه، مقابل خانه‌ی او ماین جاسازی کردند که هدف در این رویداد زخمی شد.
به تاریخ 2 اسد/ مرداد گروهی از طالبان بدخشانی و پشتون تبار در شهرستان ورسج استان تخار با هم درگیر شدند، به نقل از منابع محلی طالبان بدخشانی که یکجا با طالبان پشتون تبار در نزدیکی حوض ویغنان در منطقه میان شهر، پایگاه داشتند به دلیل نا روشن با هم نا اتفاق شدند و طالبان بدخشانی میدان را ترک کرده به سمت شهر تالقان مرکز تخار راه افتادند اما در میانه راه با طالبان پشتون تبار رو در رو شدند.
منابع می افزایند که طالبان پشتون در تنگی ورسج جلو کاروان طالبان بدخشانی را می‌گیرند و میخواهند آنان را خلع سلاح کنند که منجر به درگیری شدید میان دو طرف شده و دست‌کم 5 تن از نیروهای شان در این درگیری کشته شده اند. این درگیری برای چندین ساعت دوام کرد که دو طرف از سلاح های سنگین علیه یک‌دیگر استفاده می کردند.از سوی دیگر به تاریخ 3 اسد/ مرداد دو فرمانده طالبان در شهرستان بهارک استان تخار با هم گفتگو کردند که یک فرمانده اوزبیک تبار این گروه با دو محافظ اش از سوی یک فرمانده پشتون تبار طالبان خلع سلاح شد.
این در حالیست که در ماه های اخیر درگیری میان گروه های قومی طالبان در بخش های مختلف کشور افزایش یافته است، از درگیری میان نیروهای مولوی مهدی هزاره با طالبان پشتون در شهرستان بلخاب استان سرپل و درگیری میان فرمانده اوزبیک و پشتون تبار طالبان در استان فاریاب به عنوان عمده ترین درگیری های میان گروهی طالبان می شود نام برد. در حالیکه دیگر استان های کشور نیز میان طالبان پشتون با طالبان تاجیک و اوزبیک درگیری های شدید رخ داده که منجر به کشته و زخمی شدن نیروهای این گروه شده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا