اخباراخبار افغانستانافغانستان شناسیرویدادهای مهم

طالبان مانع برگزاری مراسم رسمی نوروز و برافراشتن جهنده در مزار شریف شدند

روضه منسوب به حضرت علی در شهر مزار شریف که همه‌ساله در مراسم جشن نوروز و آغاز سال نو، گواه حضور هزاران شهروند از گوشه و کنار افغانستان بود، امسال نوروز را بدون برگزاری مراسم و برافراشتن جهنده حضرت علی آغاز کرد. در گذشته، همه‌ساله در مراسم جشن نوروز در کنار هزاران بازدید‌کننده، نماینده‌گان سیاسی کشورهای خارجی و شماری از مقام‌های بلند‌پایه حکومت نیز اشتراک می‌کردند و جهنده با شلیک ۲۱ فیر توپ به هدایت مقام‌ها برافراشته می‌شد، اما امسال این رسم اجرا نشد.

هرچند حضور مردم در این سال نسبت به سال‌های گذشته کم‌رنگ است، اما در میان بازدید‌کننده‌گان کسانی هستند که راه‌های طولانی را برای رسیدن به شهر مزارشریف به هدف تجلیل از نوروز پیموده‌اند. طاهرشاه و نصیراحمد از ولایت هرات برای گرامی‌داشت از نوروز به شهر مزار شریف آمده‌اند. آنان گفتند که به امید خوشی و تفریح به این ولایت آمده بودند، اما همه چیز دگرگون شده است. طاهرشاه افزود: «ما همه‌ساله برای تجلیل از سال نو از هرات به مزارشریف می‌آمدیم، اما امسال که آمدیم، هیچ کسی نیست و حضور مردم خیلی کم‌رنگ  است. مراسم جهنده بالا نیست. هیچ شوق و شور در مردم وجود ندارد. فکر می‌کنم که امروز جمعه است، ما هم همین‌طور باید برگردیم به هرات.»

پس از ۲۰ سال اولین نوروز بدون مراسم رسمی و برافراشتن جهنده در مزار شریف سپری شد

در همین حال نصیراحمد گفت ما به این امید آمده بودیم که مراسم جهنده بالا برگزار می‌شود، اما متاسفانه هیچ‌گونه برنامه‌ای وجود ندارد.

ظریف با دوستانش از ولایت خوست به شهر مزار شریف آمده است تا چند روزی را به خوشی سپری کند. ظریف گفت: «با دوستانم از خوست برای تفریح این‌جا آمده‌ایم. همه چیز خوب است، اما جنب‌و‌جوش مردم نیست. مسوولان ممانعت کردند. مسوولان باید برای خوشی مردم تلاش کنند.»

در همین حال باشنده‌گان ولایت بلخ می‌گویند که مهمانان از ولایت‌های مختلف برای مراسم جهنده بالا به مزار شریف آمده‌‌اند، اما مسوولان اجازه برگزاری این مراسم را نداده‌اند. مهران، باشنده‌ مزار شریف، تاکید کرد: «مهمانان زیادی از ولایات قندهار، هرات، کابل و دیگر ولایت‌ها به ‌خاطر مراسم جهنده بالا آمده‌اند، اما بدبختانه جهنده بالا نشد.»

مسوولان در وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد برگزار نشدن این مراسم چیزی نمی‌گویند، اما یادآور می‌شوند که برای روز‌های نوروز برنامه‌های ورزشی چون بزکشی و پهلوانی و برنامه فرهنگی از جمله کتاب‌خوانی و مشاعره را برگزار می‌کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا