اخبار جهان

دستور تازه‌ی امام‌علی رحمان: شاهنامه فردوسی باید به گونه‌ی گسترده چاپ و تکثیر شود

امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، دستور داده است که شاهنامه فردوسی در این کشور، به‌صورت گسترده چاپ شود و در دسترس مردم قرار گیرد.
رئیس‌جمهوری تاجیکستان روز سه‌شنبه( ۱۴قوس/ آذر)در سخنرانی‌اش در مراسم یک‌صد و پانزدهمین زادروز باباجان غفوروف، روزنامه‌نگار و تاریخ‌دان و خاورشناس مشهور تاجیکستان، گفت: «شاهنامه ابوالقاسم فردوسی به‌منظور آگاهی هرچه بیشتر مردم از تاریخ، فرهنگ، و تمدن نیاکان خود منتشر [شود] و در دسترس عموم مردم قرار گیرد.»
خبرگزاری خاور، رسانه دولتی تاجیکستان، به‌نقل از امام‌علی رحمان نوشت که هدف دولت تاجیکستان از تکریم و حفظ نام افرادی چون باباجان غفوروف «مالکیت و پاسداری از تاریخ پرافتخار و میراث غنی علمی، ادبی، فرهنگی و تمدنی» است.
باباجان غفوروف از شخصیت‌های بنام تاریخ و فرهنگ تاجیکستان است که رئیس‌جمهوری آن کشور از او با عنوان «قهرمان تاجیکستان» یاد کرد و نقش او را در حفظ و تقویت و گسترش فرهنگ و تاریخ تاجیک‌ها برجسته دانست.
غفوروف در ۱۹۰۹ در خجند تاجیکستان زاده شد. در بزرگ‌سالی، پس از سال‌ها کار روزنامه‌نگاری و تاریخ‌نگاری، به عضویت آکادمی علوم اتحاد شوروی درآمد و مسئولیت انستیتو خاورشناسی این آکادمی را بر عهده گرفت. غفوروف علاوه بر گرفتن جوایز متعدد، دکتری افتخاری دانشگاه تهران را نیز دریافت کرد.
دولت تاجیکستان هر سال، در روزهای تولد و درگذشت باباجان غفوروف، مراسمی به یادبود او برگزار می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا