اخبار افغانستان

جبهه مقاومت ملی: جابجایی عنصر ضد پاکستان در شمال افغانستان با عث بی‌ثباتی بیشتر کشور می‌شود

دهلی نو، 20 ژوئن: اقدام رژیم طالبان مبنی بر جابجایی تحریک طالبان پاکستان درمناطق شمال افغانستان وپاک‌کار مناطق مرزی افغانستان از اعضای تی تی پی به قصد تامین امینت در اسلام آباد، شهروندان افغانستان را نگران کرده‌است.

این در حالی‌است که چند روز قبل  ذبیح الله مجاهد، سخنگویی رژیم طالبان در یک بیانیه تلویزیونی گفته بود «ما به اسلام آباد اطمینان می دهیم که هیچ عنصری ضد پاکستانی در جغرافیایی تحت تسلط طالبان وجود نخواهد داشت.»

مجاهد افزود، «امارت اسلامی طالبان، فقط آن دسته از افرادی را که برای دولت پاکستان می‌توانند یک تهدید واقع ‌شوند را از مناطق امتداد مرز دیورند به شمال افغانستان انتقال می دهید» او هم‌چنان خاطرنشان کرد، این امر بر سایر کسانی‌که در آنجا زندگی میکنند و تهدیدی از سوی آنها متوجه پاکستان نیست اثری ندارد.

پاکستان از نیروهای طالبان خواسته‌است معضل نام امنی این کشورکه توسط (تی‌تی‌پی) صورت می‌گرد را حل کند. در حال پاکستان این درخواست را از طالبان کردند که مناطق خیبر پختونخوا و بلوچستان مورد انتحار و انفجار قرار گرفت که در اثر آن صدها تن از نیروهای امنیتی پاکستان کشته شده‌اند.

  جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، به صراحت بیان داشته‌است که  تصمیم طالبان مبنی بر انتقال اعضایی تحریک طالبان پاکستانی به مناطق شمال افغانستان مخالف است.

 روزنامه خراسان، به نقل از علی میثم نظری مسئول روابط خارجی این جبهه گفت: «ما به شدت برنامه‌های طالبان برای ایجاد شهرک سازی برای اعضای تحریک طالبان در شمال افغانستان را محکوم می کنیم و چنین اقداماتی باعث بی ثباتی بیشتر کشور می گردد»

با این حال، دیدگاه‌های منفی علیه گروه طالبان با گذشت هرروز افزایش می‌یابد، شمال افغانستان جای است که در آن مقاومت ضد طالبان شکل گرفته است. اتفاقاتی نیز تحت حاکمیت طالبان در شمال افغانستان رخ داده‌است، تقریباً دو هفته پیش بود که نثاراحمد احمدی، معاون استان بدخشان یکی از استان های هم‌مرز با تاجکستان  چین و پاکستان است، در یک انفجار موتر بمب کشته شد.

در مراسم جنازه احمدی نیز یک انفجار بمب صورت گرفت که در اثر آن یازده تن  کشته شد، مسولیت این حملات را گروه داعش بر عهده گرفت.

طالبان تا این‌که مشکلات داخلی افغانستان را که بصورت علنی تنش و در گیری میان گروه طالبان و طرف های مخالف این گروه وجود دارد، حل نماید و مردم افغانستان را که به شدت مخالف جابجایی اعضای تحریک طالبان پاکستانی در این کشور هستند را درک کنند، برای یار گیری و جذب دوستان خارجی دست به اقدامات که منجر به بی ثباتی کشور افغانستان خواهد شد می زنند.

 طالبان پس از به قدرت رسیدن‌شان در کابل شبه نظامیان اویغور جنبش اسلامی ترکستان شرقی را که به دنبال استقلالیت سین کیانگ هستند، در مناطق هم مرز با چین جابجا کردند که درد سر بزرگ برای چین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری (indiannarrative)

برگردان: از انگلیسی به فارسی/ یحیی فیضی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا