اخبار افغانستان

تعین ضرب العجل یک ماه ایران به طالبان

سیمرغ به نقل صدای افغانستان، کابل: حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل برای گروه طالبان ضرب العجل یک ماه تعین کرد تا حق‌آبه ایران را بدهند.
پس از آن که سید ابراهیم رییسی، ریس جمهوری ایران در سفر خود به استان‌های سیستان و بلوچستان به طالبان اخطار داد که حق آبه ایران را بدهند و حرف آنان را جدی بگیرند، کشیدگی میان ایران و گروه طالبان بر سر حق‌آبه تشدید شد. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریس جمهور ایران برای افغانستان گفته است که طالبان باید در مدت

یک ماه حق‌آبه ایران را بدهند، او افزوده که اگر آب باشد و طالبان سهم ایران را ندهند، برای ایران حجت است.
ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان نیز روز پنج‌شنبه، با نشر خبرنامه‌ای با لحن نسبتاً تند به  انتقادات مقامات جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و گفت بیان چنین حرف‌های برای مناسبات دوطرف خوب نیست. سخن‌گوی گروه طالبان اما افزود که رودهیرمند به کمبود آب روبرو است. با این حال وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در تویتی گفت که با آنکه از ملامتقی وزیر خارجه گروه طالبان خواسته به هیات فنی جمهوری اسلامی زمینه بازدید از رود را فراهم کند، اما تاهنوز این کار نکرده است.
در چند روز اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و گروه طالبان حرف‌های تندی تبادله شده و مقامات جمهوری اسلامی این گروه را هشدار جدی داده اند. با این حال شماری از اعضای طالبان با نشان دادن بشکه‌های زرد به ایران پیام فرستادند. طالبان در 20 سال جنگ ‌های شان علیه دولت سابق از این بشکه‌های زرد به حیث بمب‌های دست ساخت استفاده می‌کردند که یکی از مرگ بار ترین سلاح های این گروه به حساب می رفت.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا